Arginine

Arginine is tegenwoordig niet meer uit de supplementenwereld weg te denken. Al jarenlang is het één van de best verkopende aminozuren. Op Bodylab.nl vind je verschillende hoogwaardige arginine supplementen. Maar wat is arginine precies? Welk effect heeft het? Hoe kan het jou in je trainingen ondersteunen? En waar moet je op letten bij het gebruik? Veel vragen, die we hieronder zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Lees verder >
162 producten Filter
Sorteer op:
PrijsNieuw
Arginine Powder 500 gram
Arginine Powder 500 gram Bodylab24
14.50
AAKG Extreme MC - 120 caps
AAKG Extreme MC - 120 caps Olimp
19.90
Argi Power 1500 MC - 120 caps
Argi Power 1500 MC - 120 caps Olimp
17.90
AAKG 1000  100 tabs
AAKG 1000 100 tabs BioTech USA
12.90
Arginine + Ornithine 4000  180 caps
Arginine + Ornithine 4000 180 caps Weider
29.90
NOX3 - 180 tabl
NOX3 - 180 tabl Universal Nutrition
34.90
L-Arginin HCL 500 gram
L-Arginin HCL 500 gram ESN
29.90
Arginine Shock - 80 caps
Arginine Shock - 80 caps Body Attack
22.90
AAKG 500 gram
AAKG 500 gram ESN
29.90
AAKG Powder 600g
AAKG Powder 600g ActivLab
22.90
1 - 10 van 10Producten per pagina:

Arginine / L-Arginine- Aminozuur - Effecten, Opname, Bijwerkingen

De meeste bodybuilders en krachtsporters zullen het gevoel wel kennen, het moment tijdens je training dat je spieren vol en hard aanvoelen, ook wel ‘pomp’ genoemd. Wanneer deze ‘pomp’ uitblijft kan dit vaak erg teleurstellend zijn. Gelukkig bestaan er supplementen die deze ‘pomp’ kunnen bevorderen.

  • 1. Wat is arginine?
  • 2. Arginine – verschillende bronnen
  • 3. Voor wie is arginine geschikt?
  • 4. Hoe kan ik arginine deficiëntie voorkomen?
  • 5. Kan ik arginine combineren met andere producten?
  • 6. Hoeveel arginine heb je nodig?
  • 7. Hoe moet je arginine gebruiken?
  • 8. Zijn er risico's of bijwerkingen van het nemen van arginine?

  • 1. Wat is arginine?

    Arginine (of L-arginine) is één van de 23 aminozuren. Arginine is een semi-essentieel aminozuur. Het wordt door je lichaam zelf aangemaakt, maar in bepaalde omstandigheden kan het voorkomen dat dit niet voldoende mate gebeurd. Op dit moment wordt het aminozuur essentieel. Daarom is het verstandig om extra arginine via je dagelijkse voeding en/of supplementen binnen te krijgen.

    2. Arginine – verschillende bronnen

    Naast het zelf aanmaken van Arginine door je lichaam, zijn er twee kunstmatige bronnen waar arginine vandaan gehaald kan worden. Ze verschillen in termen van het productieproces en de kwaliteit van de gebruikte grondstoffen.

    De eerste bron is de hoogwaardige arginine-base. Arginine-base bestaat uit plantaardige stoffen zoals tarwe en heeft een hoge zuiverheidsgraad. Arginine-base bestaat voor 98 tot 100 procent uit L-arginine en levert dus in verhouding veel L-arginine.

    Een alternatieve bron is arginine hydrochloride (arginine HCL). Deze bestaat uit 65 tot 85 procent L-arginine.

    Daarnaast krijg je arginine ook via je dagelijkse voeding binnen. Vooral dierlijke producten zoals vlees en vis zijn belangrijke bronnen van arginine, maar ook peulvruchten en noten.

    3. Voor wie is arginine geschikt?

    Arginine is vooral geschikt als supplement voor bodybuilders, krachtsporters en duursporters. Er zijn veel studies beschikbaar over het effect van arginine op het gebied van duursport, krachttraining en bodybuilding.

    4. Hoe kan ik arginine deficiëntie voorkomen?

    Bij zware fysieke inspanning kan de eigen arginine productie van het lichaam, evenals de inname van arginine via je voeding, onvoldoende zijn om aan de behoeften te voldoen. Vooral voor mensen die regelmatig sporten is het belangrijk een stabiele inname van arginine te hebben. Speciale, hoog gedoseerde supplementen kunnen je hierbij helpen. Ze zijn verkrijgbaar in poeder- of capsulevorm. Let bij het kiezen van het juiste supplement op het verschil tussen pure L-arginine en arginine HCL.

    5. Kan ik arginine combineren met andere producten?

    Het is mogelijk om arginine te combineren met andere supplementen. Er zijn geen negatieve interacties met andere producten bekend. Het gebruik van arginine samen met beta-alanine en creatine wordt juist sterk aanbevolen.

    6. Hoeveel arginine heb je nodig?

    Hoewel er vaak sprake is van een gewichtsafhankelijke dosering, wordt dagelijks een dosering van minimaal 3-5 g arginine aanbevolen. Veel fabrikanten vereenvoudigen de dosering door arginine in capsulevorm aan te bieden.

    7. Hoe gebruik je arginine?

    Op trainingsdagen is het aan te raden om ongeveer 30-45 minuten voor je training een dosering arginine in te nemen. Op niet-trainingsdagen neem je een dosering arginine voor je ontbijt.

    Of je nu de voorkeur geeft aan capsules of poeder, neem je dosering arginine altijd met voldoende water in. Ook kun je de arginine toevoegen aan bijvoorbeeld je eiwitshake of pre workout supplement.

    Hoewel je sommige van de voordelen van arginine direct merkt, zijn enkele van de voordelen van arginine pas na een aantal weken van gebruik merkbaar. Daarom raden we je aan om arginine voor een langere periode te gebruiken.

    8. Zijn er risico's of bijwerkingen bij het gebruik van arginine?

    Voor gebruik van een arginine supplement moeten wel altijd de instructies van de fabrikant opgevolgd worden. Zoals met elk ander supplement, moet de aanbevolen dagelijkse dosering van elk product altijd worden nageleefd. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt meestal op drie tot vijf gram arginine. Het extra gebruiken van arginine supplementen is niet voor iedereen geschikt, dus lees daarom altijd eerst de instructies door.