071 4081726 038 081128

Eiwitten, alles wat je wilt weten en meer!

Indien je op zoek bent naar eiwitshakes dan kun je hier ons assortiment van eiwitshakes en eiwitrepen bekijken.

Veel mensen denken bij eiwit direct aan het wit van eieren. Eiwitten hebben echter niets te maken met een kleur. Het is de naam van een van een van de drie macronutriënten. De overige twee naast eiwitten zijn koolhydraten en vet. De functie van eiwit in ons lichaam is o.a. de opbouw voor de celstructuur. In ons lichaam zijn de huid, haar, nagels, spieren en eigenlijk alle cellen opgebouwd uit eiwitten. Tevens verzorgen de eiwitten nog andere essentiële functies in het lichaam als de transport van voedingsstoffen, aanmaak van lichaamseigen stoffen en vertering.

Eiwitten bestaan uit 20 aminozuren welke bestaan uit essentiële en niet essentiële aminozuren. Het verschil tussen de twee is dat het lichaam de essentiële aminozuren niet zelf kan aanmaken en daarom is het voor het lichaam essentieel deze via de voeding en/of supplementen binnen te krijgen. De overige aminozuren kunnen door het lichaam zelf aangemaakt worden. Hoewel alle eiwitrijke voedingsmiddelen de aminozuren bevatten zijn deze in elke eiwitbron in andere verhoudingen aanwezig. Daarom is het altijd goed om voor verschillende eiwitbronnen te kiezen zodat er geen tekort kan ontstaan.

eiwitten uit eieren

Iemand die aan krachtsport of bodybuilding doet en zo veel mogelijk spiermassa op wil bouwen doet er goed aan om 2,5 tot 3gram per kg vetvrije lichaamsmassa per dag te eten.

Dit betekend dat iemand die 100kg weegt en een vetpercentage van 10% heeft een vetvrije massa van 90kg heeft. Deze persoon zou dus 2,5-3x 90 gram per dag zou moeten eten. Dit is 225 tot 270 gram eiwit per dag.

Het is voor een sporter goed om het dieet in 6 kleinere maaltijden per dag te verdelen. Dit betekend dat er elke maaltijd 30 tot 45 gram eiwit genuttigd dient te worden. Het is dan belangrijk om voor vetvrije eiwitrijke producten te kiezen als mager vlees, vis, eieren zonder dooier, magere kwark enz.

Voor duursporters is het ook essentieel om voldoende eiwitten te eten. Tijdens de lange trainingssessies worden de spieren zwaar belast en voor herstel is het een goede richtlijn om ongeveer 2 gram eiwit per kg vetvrij lichaamsgewicht binnen te krijgen.

Het is in dit geval dan ook ideaal om het dieet aan te vullen met een eiwitshake. Een eiwitshake is gemakkelijk te bereiden, lekker en in verhouding tot vlees en vis erg goedkoop. Als je nagaat dat je voor 30 tot 40 gram eiwit 200 gram kip nodig hebt dan komt dit al snel uit op €2,00. Als je dit gaat bereken voor biefstuk of andere duurdere vlees of vissoorten kom je al snel op €4,00 per portie uit. Voor een gelijke hoeveelheid eiwitten heb je nog geen 40 a 50 gram eiwitpoeder nodig dit kost ongeveer €0,75. Daarnaast is een shake makkelijke en snel en ook nog eens overal mee naar toe te nemen.

Een ander belangrijk onderdeel van eiwitten is de biologische waarde. Dit geeft aan hoe goed het lichaam de eiwitbron kan gebruiken voor de aanmaak van het lichaamseigen eiwit waaruit het weefsel wordt opgebouwd. Een heel ei heeft de biologische waarde van 100 gekregen omdat dit qua structuur het dichtst tegen het lichaamseigen eiwit ligt. Een aantal jaren later werd ontdekt dat whey eiwitten een nog hogere biologische waarde hebben. Het is dan ook altijd goed om voor een proteïne shake te kiezen met een biologische waarde. Het lichaam gebruikt de eiwitten dan bijna geheel voor de opbouw van weefsel in plaats dat het de onbruikbare eiwitten als afvalstof afvoert. Door het combineren van diverse eiwitbronnen kan een nog hogere biologische waarde worden behaald omdat de bepaalde aminozuurpatronen elkaar aanvullen.

Er kan ook nog onderscheid worden gemaakt tussen eiwitten die snel of langzaam door het lichaam kunnen worden opgenomen. Er zijn dan ook bepaalde momenten op de dag dat hiermee een voordeel kan worden gedaan. Whey eiwitten zijn zogenaamde snelle eiwitten. Deze zijn het meest geschikt om in de ochtend, voor of na de training te nemen. Na de nachtrust heeft het lichaam bijna 8 uur geen voedingsstoffen gehad en het is dan ook noodzakelijk om een snelle aanvoer van eiwitten binnen te krijgen. Daarnaast kunnen snelle eiwitten voor of na de training goed gebruikt worden om het herstel te bespoedigen. Langzame eiwitten kunnen het beste gedurende de rest van de dag en voor het slapen genuttigd worden. Vooral voor het slapen is het belangrijk om een geleidelijke aanvoer van aminozuren te realiseren. De slaap is het belangrijkste moment voor herstel en spiergroei.

Er zijn diverse goede eiwit producten op de markt. De makkelijkste manier van extra eiwitten innemen is de welbekende eiwitshake. Bodylab.nl is de grootste shakespecialist van Europa. Door het groot inkopen direct bij de producent van eiwitshakes kunnen wij de laagste consumentenprijzen hanteren. Je betaalt dus veel minder voor dezelfde kwaliteit. De meest gebruikte eiwitshakes zijn de Bodylab Whey pro en de Bodylab Protein-6. Deze producten zijn ook goed te combineren omdat ze beide diverse goede eigenschappen bezitten. Deze combinatie vindt je terug in Megadeal 3, de makkelijkste manier om je lichaam 24 uur per dag van eiwitten te voorzien.

Deze tekst is intellectueel eigendom van Bodylab.nl, niets hiervan mag zonder toestemming worden gebruikt of verveelvoudigd. Voor meer informatie: info@bodylab.nl