Eiwitrepen voor spiermassa

eiwitrepen spiermassa

Eiwitrepen zijn tegenwoordig een populaire snack onder sporters die hun spiermassa willen vergroten. Dit is niet gek als je kijkt naar de huidige eiwitrepen die op de markt verkrijgbaar zijn. Waar het tot een aantal jaar geleden nog een beperkt aanbod was, heb je nu de keuze uit honderden repen in verschillende soorten, maten en de lekkerste smaken. Maar hebben eiwitrepen eigenlijk wel nut bij het opbouwen van spiermassa?

Eiwitten, altijd en overal

Is je doel om extra spiermassa op te bouwen dan weet je waarschijnlijk al hoe belangrijk de rol van eiwit in dit proces is. Eiwitten ondersteunen namelijk snel herstel van de spieren na een training. Ook dragen eiwitten bij tot de groei van spiermassa. Belangrijk is dus om dagelijks voldoende eiwit binnen te krijgen om het opbouwen van spiermassa mogelijk te maken.

Dit doe je voornamelijk door een dieet te volgen wat voldoende eiwitrijke producten zoals vlees, vis, kip, eieren en zuivel bevat. Maar je kent vast wel die momenten dat het even niet mogelijk is om een goede maaltijd klaar te maken. Op je werk, school of onderweg naar bijvoorbeeld een feest of festival. Momenten waarop je niet even één twee drie even een lekker stukje kip kunt klaarmaken om je broodnodige eiwitten binnen te krijgen.

Dit is waar de eiwitreep van pas gaat komen. Klein, goed van smaak, vult ook nog eens redelijk en natuurlijk het belangrijkste, eiwitten! De gemiddelde eiwitreep van dit moment bevat zo rond de 20-25 gram eiwit. Uiteraard zijn er verschillende soorten repen verkrijgbaar, maar uitgaand van het gemiddelde heb je altijd en overal een flinke portie eiwit tot je beschikking.

Eiwitreep vs Eiwitshake

Eiwitrepen zijn dus vooral een makkelijke manier om dagelijks voldoende eiwit binnen te krijgen, ook op de momenten dat je wat moeilijker een maaltijd kunt klaar maken. Nu vraag jij je misschien af of je dan beter voor een eiwitreep in plaats van een eiwitshake kunt gaan. Beide producten hebben hun eigen voor- en nadelen.

Eiwitshakes zijn gemakkelijk en snel klaar te maken, verkrijgbaar in tientallen lekkere smaken, en bevatten minder calorieën ten opzichte van een eiwitreep. Eiwitshakes zijn ideaal voor de momenten dat je jouw lichaam snel wilt voorzien van een portie eiwit. Momenten zoals ‘s ochtends zodra je wakker wordt en rondom je training. Eiwitshakes zijn in verhouding tot eiwitrepen ook een stuk goedkoper. Een nadeel eiwitshakes is dat ze nauwelijks vullen en dan moet je ook nog die shakebeker met water of melk overal mee naar toe nemen.

De voordelen van eiwitrepen hebben we hierboven al met je doorgenomen. Een nadeel van eiwitrepen is dat ze een stuk duurder zijn dan een eiwitshake. Ook bevatten ze vaak meer calorieën dan een shake. Dit hoeft niet meteen nadelig te zijn, maar zeker iets waar je rekening mee moet houden.

Beide producten zijn dus geschikt voor verschillende momenten. Het is dan ook aan jou om te bepalen welke het beste bij jou past. De ideale situatie is natuurlijk dat je beide producten in huis hebt. Zo kun je voor elk moment bepalen of je voor een reep of een shake gaat.

blog proteinbars

Eiwitreep voor spiermassa

Dat eiwit bij draagt tot de groei van spiermassa en eiwitrepen je hier dus ook bij gaan helpen dat is nu duidelijk. Maar wat is dan de beste eiwitreep die je kunt gebruiken? Dit is een vraag die lastig te beantwoorden is.

Er is niet één reep die de beste is, of een reep die de slechtste is. Belangrijk is om de voedingwaarde van de reep goed te bekijken. Bevat de reep voldoende eiwit? Welke eiwitbron is er gebruikt? Hoeveel calorieën bevat een reep? Hoeveel gram vet, koolhydraten, suiker etc. Dit zijn factoren waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van de juiste eiwitreep. Daarna ga je kijken of dit past binnen jouw dieet.

Wel kunnen we een aantal repen aanraden waarvan gebleken is dat deze erg populair zijn, mede door de smaak en voedingswaarde. Bijvoorbeeld de Protein Bar van Bodylab24. Deze eiwitreep bevat ruim 27 gram eiwit, 2,5 gram suiker en is makkelijk eetbaar, niet droog en ook nog eens super lekker.

Ook de Hardcore Protein Block repen van Best Body Nutrition zijn zeker de moeite waard om te proberen. Met 45 gram eiwit en 1,1 gram suiker vult deze reep als een kleine maaltijd.

Conclusie

Eiwitrepen zijn dus zeker geschikt om je te ondersteunen bij de opbouw van spiermassa. Door het ruime aanbod aan verschillende soorten repen zit er voor iedereen wel een geschikte bij. Eiwitrepen zijn gemakkelijk te gebruiken en ideaal voor onderweg waardoor je nooit meer zonder eiwit hoeft te zitten.

Zowel eiwitrepen als eiwitshakes ondersteunen je bij het opbouwen van spiermassa. Bedenk bij het maken van een keuze goed wanneer je van plan bent één van de twee (of misschien wel beide) te gaan gebruiken.

Let bij het kiezen van een eiwitreep vooral op de voedingwaarde, en of deze past binnen jouw dieet. Met al die verschillende merken en smaken kan het misschien even zoeken zijn, maar uiteindelijk is er voor iedereen een geschikte reep.