Artikel

Hard gaan op koffie, Redbull en Pre workout?

kopje koffie

Je kent het wel. Een nachtje slecht slapen, een torenhoge workload op werk en een voedingspatroon dat nu niet bepaald doorspekt is met kakelverse groenten. Ergo, je energielevel zit op niveau stoeptegel. Toch wil je je training er die avond niet bij in laten schieten. Je slaat op je werk nog twee koppen koffie achterover. Voordat je training begint, pep je jezelf nog even op met een Redbulletje. En je klapt er nog een pre workout achteraan. Klaar om te knallen! Die avond tel je in bed met wijd opengesperde ogen je zoveelste schaapje. Je hart maakt overuren, alsof je zojuist een marathon hebt gerend. De pre workout x koffie x Redbull-combinatie heeft je geen goed gedaan… Die nachtrust kun je wel op je buik schrijven.

Legaal pepmiddel

Het is een veelvoorkomende fout bij zowel beginnende als ervaren sporters: je wilt je training niet overslaan ondanks dat je moe bent en vult je energievoorraad daarom aan met cafeïne rijke dranken in combinatie met pre workout. WRONG! In de meeste pre workout supplementen vind je cafeïne. De werking van cafeïne is over het algemeen wel bekend. Je krijgt het idee dat je door gebruik van cafeïne je moeheid uitstelt. Zo kan dit legale pepmiddel je prestaties in de sportschool bevorderen. Maar het kan ook een negatief effect hebben…

Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid

In de meeste pre workouts vind je 200 tot 300 milligram cafeïne. Dat staat gelijk aan zo’n twee á drie shots espresso. Het voedingscentrum raadt aan dagelijks maximaal 500 milligram cafeïne voor vrouwen en maximaal 600 milligram cafeïne voor mannen in te nemen. Drink je voor het sporten pre workout, dan heb je dus al ongeveer de helft van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen.

Cafeïne-overkill

Een overkill aan cafeïne, wat doet dat nu precies met je lichaam? Teveel cafeïne, bijvoorbeeld door je pre workout te combineren met een kop koffie of een Redbull kort voor je training, kan effect hebben op je gesteldheid. Zo kun je je misselijk of duizelig voelen of bijvoorbeeld hoofdpijn krijgen. Daarnaast is een veelvoorkomend probleem rusteloosheid. Als je gevoelig bent voor cafeïne, kan een overvloedige inname leiden tot een onrustig en opgejaagd gevoel.

Maar die overdaad aan cafeïnerijke producten, bijvoorbeeld pre workout te drinken nadat je een hele sloot koffie hebt geklaard, kan ook een effect hebben op je training zelf. Wanneer je traint in de zomer of in een warme ruimte, loop je het risico sneller uit te drogen. Dit heeft – uiteraard – een direct effect op je prestaties. Er wordt dan ook aangeraden om tijdens je training, vooral wanneer je preworkout hebt genomen, voldoende te drinken.

Zoals hierboven al eerder benoemd kan overdadige cafeïne-inname ook leiden tot slapeloosheid. Tijdens je slaap herstelt je lichaam en worden de energiereserves aangevuld. Een goede nachtrust is dus essentieel voor goede sportprestaties. Lig je nachtenlang klaarwakker je slaapkamerplafond te inspecteren, dan zal je in de gym weinig progressie boeken. Schenk je jezelf voor de training steevast een pre workout in? Stop dan 2 uur voordat je pre workout neemt met het drinken van koffie, Redbull en andere cafeïne rijke dranken en matig je cafeïne-inname gedurende de dag. Zo verzeker je jezelf van een prima nachtrust en de beste prestaties in de sportschool.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op