{{prod.Name}}
{{prod.BrandName}}

{{prod.SalesPriceWithTax}}

Zink is een belangrijk mineraal dat niet door het lichaam zelf geproduceerd kan worden en dus uit voeding of supplementen gehaald dient te worden. Je vindt hier verschillende zink supplementen. Onderaan de pagina staat extra informatie over zink en het gebruik hiervan. Voor overige vragen over zink staat onze klantenservice natuurlijk altijd voor je klaar!

Wat is Zink? | Voor wie is zink geschikt? | Hoe gebruik ik zink? | Hoeveel zink heeft mijn lichaam nodig? | Waarvoor heeft het lichaam zink nodig? | Welk effect kan een te kort aan zink hebben? | Welke voedingsmiddelen bevatten veel zink? | Samenvatting |

Wat is zink?

Zink is een belangrijk mineraal wat een rol speelt bij verschillende processen in het lichaam. Zo speelt zink een belangrijke rol bij het opbouwen van lichaamseiwit, houdt het je haren sterk, draagt het bij aan een normale hormoonhuishouding en heeft het een positieve invloed op het immuunsysteem. Ook helpt zink bij het gezond houden van de huid en draagt het bij aan de instandhouding van sterke botten. Zink kan niet door het lichaam zelf geproduceerd worden en moet daarom worden verkregen uit voeding of voedingssupplementen.

Voor wie is zink geschikt?

Het lichaam van intensieve sporters verbruikt meer zink dan normaal. Zink speelt ook nog eens een belangrijke rol bij het opbouwen van lichaamseiwit. Het is voor sporters belangrijk om voldoende zink binnen te krijgen.

Hoe gebruik ik zink?

Zink is een bekend voedingssupplement en gemakkelijk in gebruik. Zink supplementen zijn verkrijgbaar als capsule of tablet en vaak toegevoegd aan Multi vitamine en mineralen.

Hoeveel zink heeft mijn lichaam nodig?

De algemene dagelijkse hoeveelheid(ADH) van zink is 9mg voor mannen en 7mg voor vrouwen. Zoals hierboven besproken verbruiken sporters een stuk meer zink dan normaal en kunnen sporters de zink ook goed gebruikten. Daarom nemen intensieve sporters vaak meer dan de adh.

Waarvoor heeft het lichaam zink nodig?

Zink is als mineraal betrokken bij veel processen in het menselijk lichaam. Het is een onderdeel van belangrijke enzymen en speelt een rol in de stofwisseling van eiwitten, vetten en koolhydraten. Een actieve sporter vraagt meer van zijn lichaam dan een niet sporter. Er wordt meer verbrand om aan voldoende energie te komen voor de inspanning. Ook zorgt inspanning voor veel hitte in het lichaam en dus veel zweet. Zweet bevat niet alleen water maar ook mineralen.

Welk effect kan een tekort aan zink hebben?

Omdat het lichaam niet pertinent zink kan opslaan moet dit essentiële mineraal regelmatig in het lichaam blijven komen. Een onevenwichtig dieet kan ervoor zorgen dat je niet voldoende Zink binnen krijgt. Vaak komen tekorten voor bij kinderen in de puberteit, ouderen en intensieve sporters. Dit zijn de effecten die kunnen voorkomen bij een tekort aan zink:

• Het immuunsysteem en afweer kan verzwakken
• Huiduitval, een droge huid en broze nagels
• Langdurige vermoeidheid, gebrek aan concentratie, lusteloosheid

Wat gebeurt er bij een overschot aan zink in het lichaam

Wanneer je een lange tijd teveel zink binnen krijgt kan dit negatieve gevolgen hebben voor het lichaam. Bij een overdosis van 200mg kan misselijkheid, braken of diarree voorkomen. Vanaf 2000mg wordt er gesproken van een zink vergiftiging. Normaal gesproken zou je niet meer dan de voorgeschreven hoeveelheid zink moeten binnen krijgen. De inname van grote hoeveelheden zink moet alleen plaatsvinden in geval van een tekort en besproken worden met een arts.

Welke voedingsmiddelen bevatten veel zink

Er zijn verschillende voedingsmiddelen die veel zink bevatten zoals:

• Roodvlees, zoals rund, lam, lever
• Kaas zoals Gouda en emmentaler
• Tarwekiemen en zemelen
• Havermout
• Walnoten
• Pecannoten
• Schimmels en gisten
• Linzen
• Vis en schelpdieren

Ook grondnoten bevatten veel zink, echter bevatten deze noten ook veel fytinezuur, dat de absorptie van zink negatief beïnvloedt.

Over het algemeen geldt dat zink uit dierlijke bron beter door het lichaam te absorberen is dan zink uit plantaardige bron. Daarom kan het zijn dat vegetariërs sneller een tekort aan zink in het lichaam kunnen hebben.

Samenvatting

• Zink is als mineraal een van de essentiële voedingsstoffen en kan niet door het lichaam zelf aangemaakt worden
• Zink is betrokken bij verschillende processen in het lichaam zoals de stofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydraten
• Een goede toevoer van Zink is niet alleen voor sporters belangrijk. Sporters, kinderen en ouderen hebben echter wel meer kans een tekort op te lopen
• Alvorens de inname van zink drastisch te verhogen dien je eerst contact op te nemen met een arts.