Artikel

Hoe Veilig Is Creatine Eigenlijk?

man met creatine

Met uitzondering van proteïnesupplementen is creatine waarschijnlijk het populairste en effectiefste supplement dat door bodybuilders wordt gebruikt. Het is ook een van de minst begrepen supplementen onder ouders en coaches. Sommigen denken dat creatine spierkramp veroorzaakt, en dehydratie en schade aan de lever en nieren kan veroorzaken. Als deze ongegronde beweringen worden weerlegd door onderzoek naar de veiligheid van creatine is een van de klachten dat het onderzoek niet werd gedaan met bodybuilders (die volgens deze groep al ongezonde nieren hebben omdat ze zoveel proteïne eten).

Maar dit is wat mensen beweren die niet van de fysiologische effecten van creatine of proteïne supplementatie houden, laat staan ze er iets van begrijpen.

Onderzoekers van de universiteit van Sao Paulo (Brazilië) verzamelden onlangs een groep proefpersonen die de populatie bodybuilders beter vertegenwoordigde – de grootste gebruikers van creatine supplementen – om te zien of creatine gebruik in combinatie met een proteïnerijk dieet en gewichttraining een negatief effect zou hebben op het functioneren van de nieren.

Het onderzoek nam twaalf weken in beslag en in die tijd kregen de proefpersonen ofwel creatine (vijf dagen lang 20 gram en daarna 5 gram per dag) of een placebo. Alle proefpersonen deden aan gewichttraining en aten een proteïnerijk dieet. Resultaten: aan het einde van de twaalf weken bleek dat supplementatie met creatine absoluut geen veranderingen teweeg bracht in de nierfuncties. Deze bevingdingen zijn in lijn met die van voorgaande onderzoeken die bijvoorbeeld aantonden dat er geen veranderingen waar te nemen vielen in nier- of leverfuncties bij universitaire sporters die tot 5 jaar creatine gebruikten. Voor mensen die nog niet bekend zijn met dit supplement, hier wat geschiedenis. Creatine werd in 1832 ontdekt. Het is geen aminozuur maar wel een soortgelijke stikstof houdende stof die men ‘’amine’’ noemt. Creatine komt van nature voor in sommige voeding, met name in vlees en dierlijke producten. Door een normaal niet-vegetarisch dieet te volgend krijgt de gemiddelde persoon ongeveer een gram creatine per dag binnen. Maar de gemiddelde persoon heeft ongeveer twee gram nodig om normaal te functioneren (met name in de lever, nieren en alvleesklier), dus het lichaam maakt zelf simpelweg meer creatine uit de aminozuren glycine, arginine en methionine. Het lichaam past de synthese van creatine aan de voedselinname aan zodat de noodzakelijke hoeveelheid altijd aanwezig is. Gezien het feit dat aanvulling met extra creatine de prestaties verbetert door de power output, spierkracht, werkcapiciteit en spiervezel omvang te vergroten is het niet gek dat dit supplement als eerste door mij wordt aanbevolen om veilig en effectief spiermassa te winnen.

Met onze 100% gemicronizeerde creatine bieden wij jou de hoogste kwaliteit en zuiverheid. Door de creatine te micronizeren tot een extreem fijne korrel neemt het lichaam de creatine vele malen beter op en dit merk je in je resultaten!

Bekijk Hier de productpagina van deze Creatine Topper!

Wil je nog meer weten over Creatine? Bezoek dan hier de Wiki-Sportvoeding over Creatine

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op