Artikel

VEGAN - wat informatie over het trendonderwerp

Vegan Protein bij Bodylab24

Vegan is IN. Naast tal van kookboeken, gidsen en co. voor thuisgebruik, worden er steeds meer veganistische en puur vegetarische restaurants gecreëerd. Zelfs de klassieke restaurants beginnen zich aan te passen aan vleesvrije dieetconcepten, met meer vegetarische gerechten en enkele ook puur veganistische gerechten. Dit verschilt echter nog steeds sterk van regio tot regio. De supermarkten passen zich ook aan de vraag aan, van plantaardige soja-, amandel- of rijstmelk tot veganistische spreads en veganistische vlees- en kaasvervangers, alles is beschikbaar en het aanbod neemt voortdurend toe.

Veganistisch is bij velen niet alleen een voedingsconcept, maar ook een levenshouding. Terwijl de vegetariër niet alles van het dier afwijst, deels eieren, kaas en melkproducten in de voeding voor zichzelf toelaat en ook andere dierlijke producten zoals wol, leer etc. gebruikt, gaat de overtuigde veganist zowel in de voeding als in het dagelijks leven nog een stap verder. Er worden geen dierlijke producten van welke aard dan ook gebruikt, ongeacht of deze door dieren zijn geproduceerd of, na het slachten, het resultaat zijn van de verdere verwerking van dierlijke bestanddelen. Dit betekent dat wollen truien ook voor de veganist taboe zijn.

Waarom is voor velen VEGAN het nieuwe vegetarische voedsel?

De redenen voor een veganistische levensstijl zijn heel anders. Bijvoorbeeld de afwijzing van de klassieke massale veehouderij met een hoge CO²-consumptie en slechte veehouderij- of gezondheidsaspecten, aangezien ondertussen tal van stemmen een hoge vleesconsumptie nogal kritisch beoordelen voor de gezondheid. Het uitproberen van nieuwe dingen en het leren kennen van alternatieven voor het klassieke dieet zijn anders. Er zijn nu genoeg voorbeelden van een leven zonder vlees, zelfs van atleten in de wedstrijdsport, waarvan bekend is dat ze een hoge fysieke belasting hebben. Of de veganistische levenswijze zich beperkt tot voedsel, hoe intensief dit wordt geleefd en of alle andere dierlijke producten ook uit het eigen huishouden en gebruik worden gehaald, wordt aan iedereen overgelaten.

Vegan in de sport/prestatiesport

Onder sporters is voeding een belangrijk onderwerp, vooral in de wedstrijdsport. De juiste keuze van de dagelijks en tijdens de training geleverde voedingsstoffen, hun kwantitatieve samenstelling en het tijdstip van inname zijn bepalend voor het sportieve succes. Vooral de eiwitinname is een belangrijk onderwerp voor sporters met een veganistisch dieet, waar ze mee te maken hebben, omdat de klassieke eiwitleveranciers vaak van dierlijke oorsprong zijn.

Om een tekort te voorkomen - dat niet noodzakelijkerwijs veroorzaakt hoeft te worden door een veganistisch dieet - moet er met een aantal zaken rekening worden gehouden. Een evenwichtige en gevarieerde samenstelling van de dagelijkse maaltijden en de kennis over speciale samenstellingen met de plantaardige eiwitbronnen, maakt een voldoende toevoer van alle belangrijke minerale stoffen, aminozuren, vetzuren en vitaminen ook met veganistische voeding mogelijk. Een bekende uitzondering is de aanvoer van vitamine B12, die vooral in dierlijk voedsel voorkomt en daarom door pure veganisten via voedingssupplementen moet worden ingenomen. Daarom is het niet alleen onze aanbeveling om je uitgebreid te informeren over je eigen voedingsbehoeften en de samenstelling van het gewenste dieet voordat je eventueel overstapt op een puur veganistisch dieet. Vooral sporters moeten hun eiwitbehoefte kennen en indien nodig kunnen verrijken met veganistisch eiwitpoeder op basis van rijst, erwten of andere plantaardige eiwitten.

Als je je dieet wilt veranderen, moet je je vooraf intensief met het onderwerp bezighouden en advies inwinnen bij een arts of een voedingsconsulent tijdens de zwangerschap, de borstvoeding en als voeding voor baby's, kinderen of adolescenten.

Veganistische producten om de eiwitbehoefte van sporters te ondersteunen:

Naast een verscheidenheid aan plantaardige voedingsmiddelen met eiwitgehalte (bijv. verschillende soorten granen, soja en andere bonen, erwten, rijst, tofu, etc.) is er ook een breed scala aan andere voedingsmiddelen met eiwitgehalte. Om er maar een paar te noemen) worden ook veganistische eiwitpoeders aangeboden door tal van fabrikanten. Naast bedrijven als VegiFeel, die gespecialiseerd zijn in veganistische/vegetarische supplementen, bieden ook de klassieke fabrikanten inmiddels producten voor veganisten aan.

De bekendste plantaardige eiwitbronnen zijn soja (eiwitrijke boon met een uitgebreid aminozuurprofiel en hoge biologische waarde), rijst (levert waardevolle koolhydraten, ook met een goed aminozuurprofiel maar zonder lysine) of erwten (ideaal in combinatie met rijsteiwit, omdat het daar de ontbrekende lysine levert).

Veganistisch eiwit is daarmee niet alleen geschikt voor zichzelf veganistische sporters, maar kan door iedereen gebruikt worden, die hun eiwitvoorziening wil verrijken. Het poeder kan worden gebruikt zoals elk ander eiwitpoeder en kan worden gemengd met water, een plantaardig melkalternatief of zelfs normale melk, zolang het maar past in het persoonlijke voedingsplan. Veel atleten met lactose-intolerantie vinden veganistische wei zeer licht verteerbaar en een goed alternatief voor lactose-arme Whey Protein Isolate.

Onze topsellers op het gebied van Vegan Protein

Conclusie

Ook als veganist kan men zich voorzien van voldoende eiwitten voor sportieve maximale prestaties. Soms wat uitgebreider en misschien wat smaller als het gaat om voeding en de samenstelling van de afzonderlijke voedingscomponenten, maar toch lekker en gevarieerd. Overtuigde veganisten zijn er genoeg, hoe uitgebreid men de manier van leven overbrengt op alle gebieden van zijn leven, blijft altijd aan één over. Een steeds groter wordend assortiment biedt variatie en maakt het leven gemakkelijker volgens veganistische principes. Vrij van de slogan - aan iedereen het ZIJN. Door het groeiende aanbod verbeteren smaak en keuze, een voordeel, of men nu af en toe veganistische producten wil eten of dagelijks. Het is het proberen waard en zelfs als het dieet niet volledig wordt veranderd, kan het ene of het andere product een duurzaam alternatief worden.

NIEUWE bij BODYLAB24 - Vegan Protein (1000g)

Vegan Protein (1000g)

Bodylab24
  • Deze prijs slechts voor een korte tijd Deze prijs slechts voor een korte tijd

Vegan Protein (1000g)

Bodylab24
  • Puur veganistisch Whey Protein
  • Mengsel van erwten- en rijstproteïne
  • Uitgebreid aminozuurprofiel inclusief BCAA
  • Goed oplosbaar
  • In 2 smaken verkrijgbaar

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op