Glutamine

Glutamine/L-glutamine is het meest voorkomende vrije aminozuur in het menselijk lichaam. Dit is goed voor 60% van de skeletspieren als aminozurenpool. Glutamine is een zeer populair supplement voor veel sporters om deficiëntieverschijnselen te voorkomen. L-Glutamine kan ook een nuttige aanvulling zijn in geval van vermoeidheid om uw energie in het dagelijks leven en tijdens de training te stimuleren.

Glutamine / Glutamine effect, inname en alle informatie voor sporters

Of het nu gaat om semi-essentieel, niet-essentieel of voorwaardelijk essentieel, glutamine of L-glutamine staat hoog op de lijst van must-have supplementen en niet alleen voor herstel na de training. Naast BCAA's en arginine maakt dit aminozuurpoeder deel uit van de basisuitrusting voor spieropbouw. Hier vindt u de belangrijkste informatie.

  1. Glutamine - wat is het?
  2. Het effect van glutamine
  3. Wat kan glutamine doen naast de training?
  4. De voordelen van glutamine in het kort
  5. Glutamine inname en dosering
  6. Glutaminepoeder kopen
  7. Bijwerkingen van L-glutamine
  8. Conclusie
  9. 1. Glutamine - wat is het?

    Glutamine wordt een niet-essentieel aminozuur genoemd omdat je lichaam het van glutaminezuur kan maken. Dit gebeurt grotendeels in uw lever en spiercellen, maar ook in uw nieren, hersenen en longen. Deze synthese is echter alleen mogelijk als andere aminozuren, zoals valine en isoleucine, een bijdrage leveren. Vaak vindt u ook de classificatie "semi-essentieel aminozuur", wat betekent dat u dit aminozuur ook via de voeding kunt innemen en gebruiken. Glutamine is het meest voorkomende aminozuur in het lichaam - het is goed voor ongeveer 20% van de pool van vrije aminozuren in het bloedplasma - en de hoogste concentratie wordt gevonden in spiercellen. Glutamine is een populair sportvoedingssupplement voor sporters die spieren opbouwen. Ook al klinkt dit als een constante ideale aanvoer via de voeding, L-Glutamine behoort naast de BCAA's tot de populairste en belangrijkste supplementen. Als we de effecten en taken van glutamine beter bekijken, zal je begrijpen waarom het niet mag ontbreken in je plan.

    Welke voedingsmiddelen bevatten glutamine?

    • Zuivelproducten, met name kwark
    • Eiwitrijke, dierlijke bronnen, zoals zeevis, vlees, enz.
    • Peulvruchten
    • Sojaproducten
    • Tarwe- en havervlokken

    2. Het effect van glutamine

    Een van de belangrijkste taken van glutamine is het controleren van het vasthouden van water in cellen in het lichaam, wat leidt tot een toename van het celvolume tijdens fysieke activiteit - een krachtige anabole stimulans voor de synthese van eiwitten en glycogeen. Kortom: Glutamine ondersteunt je training en spieropbouw! Maar met voortdurende training heeft je lichaam meer glutamine nodig dan het zelf kan produceren. Dit is waar de supplement in het spel komt. Maar deze super aanvulling kan veel meer doen. Glutamine ondersteunt niet alleen de spieropbouw, maar verhoogt ook het vetverlies en de energiewaarde. Alsof dat nog niet genoeg is, staat glutamine ook bekend als een krachtig regeneratiehulpmiddel, omdat het in de herstelfase na de training antikatabolische eigenschappen vertoont en zo bescherming biedt tegen spierafbraak en symptomen van overtraining. L-Glutamine versterkt naast zijn rol in de spieropbouw ook het immuunsysteem en bevordert de productie van lichaamseigen antioxidant glutahion. Glutamine-effect in het kort (capsule- of poedervorm):

    1. Verbetering van de regeneratie
    2. Versterking van het immuunsysteem
    3. Preventie van spieratrofie

    3. Wat kan glutamine naast de training?

    Naast de bovengenoemde voordelen voor het herstel na de training is glutamine een grote aanwinst voor de gezondheid en de rehabilitatie. In bepaalde klinische beelden kon na ernstige verwondingen en operaties een duidelijke afname van glutamine in het bloed en de spieren worden waargenomen en omgekeerd kon de supplementatie met glutamine de genezings- en herstelprocessen ondersteunen of verbeteren. Glutamine wordt ook bijzonder genoemd in de kankertherapie, aangezien verschillende studies een gunstig effect hebben aangetoond in het geval van tumorziekten.

    4. De voordelen van glutamine in het kort:

    1. Trainingshulpmiddel: ondersteuning van spieropbouw en vetverlies
    2. Regeneratiehulpmiddel: verbetering van herstel, anti-katabool
    3. Gezondheidshulp: sterk immuunsysteem, ondersteuning van genezing
    4. Cosmetische hulp: gezonde huid, haar en nagels
    5. Denkhulp: Verbetering van de concentratie
    6. Glutamine dient als stikstofbron voor stofwisselingsprocessen.
    7. Bestanddeel van het eiwit glutathion, het "bestrijdingsmiddel" van je lichaam

    5. Glutamine inname en dosering

    De meest aanbevolen inname van glutamine is ongeveer 5-10 g per dag, maar deze behoefte kan oplopen tot 40 g in tijden van verhoogde trainingsbehoeften en ziekte. In de supplementensectie vindt je meestal aanbevelingen van 5-10 g glutamine voor en na de training voor spieropbouw en -regeneratie of 5 g elke ochtend en avond voor verhoogde immuunprestaties. Het is ook belangrijk om te weten dat je moet voorkomen dat u tegelijkertijd met melk glutamine neemt, omdat dit de absorptie kan verstoren. L-Glutaminecapsules maken het gemakkelijker om onderweg te nemen. L-glutaminepoeder kan nog preciezer gedoseerd worden.

    6. Glutaminepoeder kopen

    Er zijn verschillende soorten L-glutamine. De meest voorkomende is poeder, maar er worden ook capsules aangeboden in onze shop. Glutaminepoeder kan gemakkelijk gemengd worden met water, sap of andere supplementen zoals eiwitpoeder of BCAA's. Daarom gebruiken veel sporters het als toevoeging aan hun eiwitshake. Welke glutamine is de beste? Deze vraag wordt ons vaak gesteld, maar het hangt af van de persoonlijke voorkeur. Zo zijn er naast poeder, capsules tabletten op glutaminezuur met smaak. Het effect is meestal hetzelfde. Het hangt alleen af van de hoeveelheid. Alle producten die in onze shop worden aangeboden en die het aminozuur L-glutamine bevatten zijn van zeer hoge kwaliteit.
    Hier is een lijst van de beste / best verkochte Glutamine in onze shop:

    1. Glutapoeder 500 g Bodylab24
    2. Glutamine Nul 300g BioTech USA
    3. L-glutamine Xplode 500 g Olimp
    4. Mega Caps 300 caps Olimp
    5. BCAA's + Glutamine 1200 - 260 capsules IronMaxx

    7. Bijwerkingen van L-glutamine

    Het is nauwelijks mogelijk om glutamine in grote hoeveelheden te consumeren, zodat alleen het supplementplan kan leiden tot overdosering en mogelijke complicaties. Deze omvatten:

    • hoofdpijn
    • gevoel van warmte
    • tintelingen (vooral de vinger)
    • intolerantie - maagpijn, misselijkheid, misselijkheid, spijsverteringsproblemen
    Niettemin wordt glutamine beschouwd als een veilig en niet-toxisch supplement en het kan nodig zijn om verschillende doseringen te testen op tolerantie. En zoals altijd moet je de aanbevelingen van de fabrikant opvolgen. De bijwerking van het aminozuur glutamine mag geen probleem zijn bij een juiste dosering en inname.

    8. Conclusie

    Glutamine is belangrijk voor krachtsporters en wedstrijdsporters. Glutamine is met 60% het meest voorkomende vrije aminozuur in ons lichaam. Het is het enige aminozuur dat twee stikstofatomen bevat. Glutamine is beter voor de spieropbouw dan andere aminozuren, omdat dit aminozuur essentieel is voor een optimale eiwitsynthese bij intensief trainende sporters. Bij aankoop moet je er zeker van zijn dat 10g L-Glutamine poeder minstens 5 - 10 gram pure glutamine bevat. Naast whey-eiwit en BCAA's behoort L-Glutamine tot de belangrijkste voedingssupplementen. Naast jouw training, gezonde voeding en voldoende slaap is glutaminepoeder het supplement voor de ondersteuning van de spieropbouw. Glutaminezuur is net zo belangrijk voor de regeneratie, dus elke sporter moet een gebrek aan voldoende voorraad voorkomen.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op