Artikel

Afvallen en sporten

mensen op treadmill

Het is soms lastig om af te vallen, dat begrijpen wij als geen ander. We willen je daarom informeren, motiveren en helpen om dit te doen. De meeste mensen begrijpen inmiddels wel dat bewegen en sporten een belangrijke rol vervullen tijdens het afvallen. Aangezien sport een belangrijk rol speelt bij het afvallen is het belangrijk dat je een sport kiest die bij je past en waar jij je lekker bij voelt. Daarom gaan we in deze blog informatie geven over een aantal sporten en hoe ze je kunnen helpen bij het afvallen. Op deze manier kun je kijken welke sport er bij jou past en welke jij dus kunt gaan beoefenen in jouw strijd tegen die paar kilo overgewicht.

Dit artikel vertelt je het volgende:

- De basis van afvallen;
- Het belang van sporten en bewegen tijdens het afvallen;
- Hoe begin ik met sporten?;
- Wat zijn populaire sporten en welke kan ik het beste kiezen?

De basis van afvallen

Er is één belangrijke kernregel bij het afvallen: meer calorieën verbranden dan je via je voeding binnenkrijgt.

Mensen die willen afvallen weten vaak niet precies waar ze moeten beginnen. De basis van het afvallen is meer calorieën verbranden dan dat er binnenkomt. Dit kan op 2 manier gedaan worden, meer verbranden of minder calorieën nuttigen. Een combinatie van deze twee manieren kan het proces echter aanzienlijk versnellen. Sporten is een leuke en gezonde manier om ervoor te zorgen dat je lichaam die extra calorieën gaat verbranden. Als je dit combineert met gezonde, caloriearmere voeding houd je je aan deze belangrijke kernregel en zal je gaan afvallen. Wij weten ook dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan en we willen je daarom in dit artikel meer informatie geven die je kan helpen bij het behalen van jouw afvaldoelstellingen.

Sporten/beweging en afvallen

Je kunt afvallen door aan de ene kant meer te verbranden óf aan de andere kant minder te eten. Je creëert op deze manier een calorietekort waardoor je lichaam reserves aan gaat spreken wat uiteindelijk resulteert in vetverbranding. Sporten en bewegen is een zeer goede en leuke manier om calorieën te verbranden en dit calorietekort tot stand te laten komen. Naast dat sporten je kan helpen bij het afvallen helpt het je ook om je ideale gewicht vast te houden wanneer je dit bereikt hebt. Met name krachtraining en de extra spiermassa die er door verkregen wordt helpt je om je gewicht vast te houden. Meer spiermassa betekent namelijk dat je lichaam in zijn ruststand ook meer verbrandt.

Mensen die willen afvallen moeten proberen te zoeken naar de balans tussen aan de ene kant gezonder eten en aan de andere kant meer sporten en bewegen. Afvallen is eigenlijk het proces dat de zoektocht vormt naar meer balans in het leven en wanneer dit bereikt is, is het belangrijk om te proberen deze balans vast te houden. Sporten speelt hierin een belangrijke rol. Naast dat sporten helpt bij het afvallen verbetert het je conditie en verlaagt het je bloeddruk. Daarnaast versterkt het je botten, slaap je beter en wordt de kans op hart-en vaatziekten verkleint.

Hoe begin ik met sporten?

Als je wilt afvallen maakt het niet uit welke sport je kiest, het is belangrijk dat je iets kiest wat bij je past. Wanneer de meeste mensen in je omgeving naar de sportschool gaan en jij hier niets mee hebt moet je dat vooral niet doen. Het kiezen van een sport die je echt leuk vindt zorgt ervoor dat je het afvallen en sporten op de langere termijn ook vol kunt houden. Kies daarnaast een sport die lichamelijk vol te houden is en bij je leeftijd past. Verder is het handig om iemand te vinden waar je samen mee samen kunt gaan sporten omdat je elkaar dan kunt motiveren om te blijven gaan. Hieronder ontkrachten we een aantal veelvoorkomende redenen die gebruikt worden om niet te gaan sporten:

- De kosten zijn te hoog; Je hoeft niet altijd te kiezen voor een dure sportschool, een aantal keer per week flink doorwandelen is al ontzettend goed. Probeer iets te zoeken dat bij je past en iets wat jij als dermate waardevol ziet om er geld aan uit te geven.
- Ik heb geen tijd; Tegenwoordig heeft iedereen het ontzettend druk en is dit is dan ook een excuus dat veelvuldig gebruikt wordt. Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat op ten duur het sporten gaat zorgen voor meer energie zodat je uiteindelijk meer uit elk uur kan halen.
- Ik weet niet welke sport ik moet doen; Het is belangrijk om iets te kiezen dat bij je past. In dit artikel gaan we een aantal sporten behandelen die je zou kunnen doen zodat je inspiratie krijgt om uiteindelijk te beste te kunnen kiezen.

Wat zijn populaire sporten en welke kan ik het beste kiezen?

De meeste sporten kunnen je helpen bij het afvallen, er zijn natuurlijk sporten die het proces kunnen versnellen. Vaak zegt de intensiteit en het aantal spieren dat je gebruikt tijdens het sporten iets over de snelheid waarmee afvalresultaten behaalt kunnen worden. Hoe meer spieren er gebruikt worden, hoe hoger de hartslag gedurende het sporten, des te hoger de verbranding van vet. We willen een aantal sporten aanhalen en vertellen wat de invloed is bij het afvallen.

Afvallen en fitness (gemiddelde verbranding tot 385 kcal per uur)

Afvallen en fitness is een gouden combinatie omdat fitness afgestemd kan worden op iedereen zijn persoonlijke doelen. Het is een sport die voor alle leeftijdsgroepen uit te voeren is omdat je zelf de intensiteit en zwaarte kunt bepalen. Deze sport is ideaal om te beoefenen bij het afvallen omdat je er het gehele lichaam mee kunt trainen, het is daarnaast niet afhankelijk van het Nederlandse weer waardoor je vrijwel altijd kunt trainen. Een belangrijk voordeel van fitness bij het afvallen is dat de extra spiermassa die gewonnen wordt een belangrijke functie speelt bij het afvallen . Spiermassa is belangrijk tijdens het afvallen omdat je met meer spiermassa je gewicht beter vast kunt houden en ook in ruststand meer vet verbrandt. Meer spiemassa betekent daarnaast ook gewoon dat je er fitter en gezonder uitziet.

Om te voorkomen dat je twee maanden na het afsluiten van een abonnement sponsor bent van de sportschool is het belangrijk dat je een plan en een doel hebt aangezien je hierdoor veel gerichter gaat trainen. Daarnaast geeft het behalen van die doelen je ook weer extra energie en motivatie. Probeer bij te houden wat je doet, schrijf dit ook op en probeer af te wisselen en niet keer op keer hetzelfde te gaan doen. De afwisseling houdt fitness leuk.

Afvallen en zwemmen (gemiddelde verbranding tot 590 kcal per uur)

Nederlanders zijn van nature mensen die goed kunnen zwemmen en vrijwel iedereen in Nederland heeft dan ook een zwemdiploma. Zwemmen is extreem goed voor het lichaam omdat vrijwel alle spieren in het lichaam gebruikt worden tijdens de uitvoering en daarmee wordt ook veel verbranding gestimuleerd. Je traint in een 1,5 uur tijd het gehele lichaam en hoeft niet zoals in de sportschool elke spiergroep apart te trainen. Daarnaast krijg je door de spiermassa die aangezet wordt dankzij het zwemmen ook nog eens een zeer atletisch ogend lichaam. Een andere belangrijk voordeel van zwemmen is dat het een sport is waarbij wervels en gewrichten niet belast worden waardoor blessures voorkomen kunnen worden. Belangrijk bij het zwemmen, evenals bij andere duursporten, is dat er gedurende een langere periode een vast tempo gezwommen wordt zodat eerst de koolhydraten in het lichaam verbruikt worden en het lichaam vervolgens het vet aan gaat spreken. Je zult merken dat wanneer je langer zwemt het eenvoudiger wordt om het langer vol te houden en zal je daarnaast meer spiermassa ontwikkelen die bijdraagt aan de verbranding van vet.

Afvallen en hardlopen (gemiddelde verbranding 350 en 600 kcal per uur)

Het stereotype van een hardloper is slank en daarom nemen we aan dat hardlopen een geschikte sport is om af te vallen. Dat is het zeker ook aangezien er een hoog aantal calorieën per uur mee verbruikt worden. Daarnaast is het een sport die ten allen tijden uit te voeren is en niet afhankelijk is van openingstijden of andere belemmerende factoren. Als derde bestaat er niets lekkerder dan buiten in de frisse lucht sporten. Al met al kan hardlopen daarmee bestempeld worden als een uiterst geschikte sport om te beoefenen bij het afvallen. Evenals bij het zwemmen is het bij het hardlopen ook belangrijk dat er een vast tempo gedurende een langere tijd vastgehouden wordt om eerst de in het lichaam aanwezige koolhydraten te verbranden en vervolgens over te gaan tot vetverbranding.

Afvallen en wandelen (gemiddelde verbranding tot 360 kcal per uur)

Mensen die graag willen afvallen maar er niet zoveel voor voelen om zwaar intensief te gaan sporten kunnen ook kiezen voor wandelen. Wandelen lijkt een zeer geschikte vorm van beweging die gebruikt kan worden bij het afvallen en het is voor een grotere groep uit te voeren dan hardlopen. Hardlopen heeft als nadeel dat de gewrichten zwaar belast worden door de klappen die constant opgevangen worden door het kniegewricht en bij wandelen ligt deze belasting lager. Om direct aan de slag te gaan met wandelen kun je wandelen toepassen tijdens de dagelijkse bezigheden, ga bijvoorbeeld eens lopend naar de supermarkt. Wandelen kent evenals hardlopen het grote voordeel dat het uitgevoerd kan worden wanneer men daar tijd voor heeft, onafhankelijk van bijvoorbeeld openingstijden. Het aantal calorieën dat verbruikt wordt tijdens het hardlopen ligt wel iets hoger maar wanneer er tijdens het wandelen flink doorgestapt wordt kan het aantal calorieën dat er mee verbrandt wordt in de buurt komen bij dat van het hardlopen. Er moet dan dus wel flink doorgestapt worden.

Hieronder nog een aantal sporten en het gemiddeld aantal calorieën dat ermee verbruikt worden:
- Tennis (gemiddelde verbranding tot 480 kcal per uur);
- Voetbal (gemiddelde verbranding tot 540 kcal per uur);
- Fietsen ongeveer 15 km/u (gemiddelde verbranding tot 600 kcal per uur);
- Basketbal (gemiddelde verbranding tot 600 kcal per uur);
- Golfen (gemiddelde verbranding tot 360 kcal per uur);
- Volleybal (gemiddelde verbranding tot 240 kcal per uur).

Het is belangrijk dat je kijkt en luistert naar je eigen lichaam en vervolgens bepaald welke sport daar het beste bij past. Je vergroot hier de kans dat je het uiteindelijke langer volhoudt aanzienlijk mee en je zult sneller resultaat gaan zien. Vergeet daarnaast niet dat goede voeding ontzettend belangrijk is bij het behalen van doelstelling omtrent afslanken.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op