Artikel

Nieuwe motivatie voor hardlopers - een aantal ideeën voor jou

Motivatie om te lopen

De zomer is eigenlijk de ideale tijd van het jaar om in de frisse lucht te lopen en velen zullen ook deze zomer uitgebreid gebruik hebben gemaakt van de veldwegen, bospaden en hardloopbanen in de steden. Hoe heter de zomers echter worden, hoe moeilijker het voor sommige sporters wordt om daadwerkelijk de kilometers te lopen waar ze zich elke week op richten, en de ene of de andere valt in een klein motivatiegat. Bij meer dan 30 graden lukt het niet iedereen om na een inspannende werkdag zijn sportschoenen aan te trekken en niet iedereen heeft de mogelijkheid om om 22.00 uur of in de vroege ochtenduren te gaan hardlopen. Het bos biedt altijd een goede en koelere loopomgeving, maar ook deze is niet voor elke loper gemakkelijk te bereiken. Het zwembad (of - als je wilt - de zee) met zijn koel water is een populair zomeralternatief voor alle conditiesporters, vooral in de zomer. Maar nu de herfst nadert is het ook in een herfstkleurig bos of in het stadspark uitstekend om te gaan hardlopen. Misschien helpen de volgende tips je om jezelf te motiveren als je het een beetje moeilijk vindt om na je vakantie te beginnen met het dagelijkse leven (en ook de oude looproutines).

Zin in een paar tips om nieuwe motivatie voor de herfst te krijgen of om wat alternatieven mee te nemen in de wekelijkse loopkilometers? Looproutines veranderen

Looproutines veranderen

In de ochtend lopen en niet 's avonds - of andersom.

Wie 's morgens gaat hardlopen, moet vroeg opstaan, maar kan er de hele dag trots op zijn dat hij of zij een goede impuls heeft gegeven aan zijn of haar bloedsomloop. Wie normaalgesproken een avondronde maakt, ontmoet 's morgens totaal verschillende medelopers of mensen die vroeg opstaan - misschien zijn er nieuwe allianties in de buurt mogelijk, want met z'n tweeën, drieën of in een groep lopen motiveert en verlaagt de kans op excuses :).
's Avonds hardlopen creëert afstand tot het dagelijks leven. Frustratie kan worden verjaagd en zelfs het kleine gesprek met gelijkgestemde mensen kan helpen om over een aantal vervelende emoties heen te komen. Door de beweging overdag zijn de spieren soms soepeler dan 's morgens en ook de (hopelijk gezonde) voeding overdag heeft de energievoorraad gevuld, zodat je 's avonds met enthousiasme en energie naar de avondkilometers kunt gaan. Avondatleten hebben ook het voordeel dat sommige culinaire zonden na het werk op de bank gewoon niet nodig zijn. Meestal komt dit het gewicht op de weegschaal ten goede :).

Naast de tijdroutine is er ook de klassieke vaste looproute - die helaas op een gegeven moment geen verrassingen meer in petto heeft.
Probeer een nieuwe route, niet vanaf de voordeur naar links, maar naar rechts, niet in het bos, maar over het veld, naar het water of het binnenland. Tenminste op het land zijn er slechts tijd- en kilometerslimieten aan de mogelijkheden. In de stad is dit zeker moeilijker, maar misschien kan een kleine excursie met de fiets de mogelijkheden al duidelijk uitbreiden.
Als je in de buurt van een bos woont of bergen en dalen in de directe omgeving hebt, kun je ook veldlopen in je programma opnemen. Er moeten echter voldoende lichtomstandigheden zijn, wat in de herfst misschien niet altijd het geval is. Lampen voor het voorhoofd kunnen een beter zicht bieden om verwondingen door dwarswortels of over het hoofd geziene stokken en stenen te voorkomen, maar ze kunnen de paden niet verlichten zoals schijnwerpers. Voorzichtigheid is daarom geboden. Houd er bij het veldlopen altijd rekening mee dat de snelheid van met name onervaren veldlopers in het begin vrij laag is en moet zijn. Concentratie en focus op de weg is absoluut noodzakelijk. De langzamere loop binnen het terrein is niet noodzakelijkerwijs minder veeleisend en inspannend, omdat het lichaam veel meer op de balans moet werken dan normaal het geval is en er meer spieren worden gebruikt. Dus als je volledig uitgeput bent van je werk en liever een paar eenvoudige ronden wilt maken om af te koelen, moet je niet voor een uitdagend parcours kiezen, maar moet je het tenslotte gewoon leuk vinden..

Trappen in je route plannen

Trappen lopen is echt een vermoeiende activiteit. Ze kunnen geïntegreerd worden in jouw normale looproute of je kunt een andere route kiezen op dagen met trappen waar je verschillende mogelijkheden hebt om trappen te lopen. Dit is vaak gemakkelijker in de stad dan op het platteland, omdat in veel binnensteden trappen en uitgangen in verschillende lengtes te vinden zijn. Al tien tot vijftien minuten verhogen de polsslag duidelijk, er wordt veel gevraagd van de been- en buikspieren en er is ook evenwicht en concentratie nodig. Zo kun je eenvoudig intervaltraining in jouw hardloop-routine integreren, de trap gebruiken als alternatief voor heuvelklimmen en ook als voorbereiding op de volgende marathon (of kortere afstand) in bergachtig terrein.

De trap kan ook alleen als fitnessapparaat worden gebruikt - dus iedereen die ze op een andere manier in zijn training wil betrekken, kan dat doen. - HIER een paar tips in onze blog 'Hoe traplopen je kan helpen super fit te worden').

Nieuwe loopdoelen vinden - nieuwe motivatie

Als je de laatste tijd je motivatie voor de volgende ronde bent kwijtgeraakt, kun je jezelf nieuwe/andere doelen stellen. Dat hoeft niet de marathon van Den Haag of Leiden te zijn, maar de 5 of 10 kilometer die in twee maanden tijd in het nabijgelegen dorp wordt afgelegd, is voldoende. Misschien komt er in de nabije toekomst een bedrijfsevenement of is er een "charity run" in je stad gepland. Deze evenementen hebben het voordeel - vooral voor hobbylopers - dat iedereen, van schoolkinderen tot senioren, aan deze evenementen kan deelnemen - het aanbod aan vaardigheden is dan ook bijzonder groot. Sommige marathonlopers gebruiken dergelijke runs misschien als voorbereiding onder wedstrijdomstandigheden, de damesloopgroep wil er gewoon doorkomen en een paar ambitieuze hobbysporters van voetbal, tennis of handbal leveren zich tussen het lopen van duels met verschillende snelheden door. Hier kun je concurreren en misschien ben je verbaasd hoe goed je er doorheen komt en wie je achterlaat.
Maar pas op - als je nog nooit eerder in zo'n wedstrijd hebt meegedaan, moet je altijd vertrouwen hebben in jezelf en je snelheid. Het grootste gevaar voor beginners is altijd een te hoge beginsnelheid, wanneer alles begint en de snelle lopers direct van het veld weg willen. Er zijn mensen die het tempo proberen bij te houden - maar het is een goed idee om terug te grijpen.

Dergelijke doelstellingen kunnen ook uitstekend worden uitgevoerd met een hardlooppartner of in een hardloopgroep. Deze zijn meestal te vinden in lokale sportclubs, het centrum voor volwasseneneducatie of misschien privé in de directe omgeving. Lopen in een groep of met z'n tweeën motiveert en gaat het innerlijke varken tegen met zijn excuses. Dit geldt vooral als de chemie en de prestaties goed zijn. Vaste afspraken helpen ook bij de planning in het dagelijks leven. Je kunt ook meedoen met een hardloopgroep in combinatie met je eigen training, dan biedt het je een vergelijking met anderen, dan wordt de voortgang ook van buitenaf bekeken en kun je nieuwe tips krijgen voor de juiste warming-up, goede techniek en cool down. Bij het kiezen van een hardloopgroep of een hardlooppartner moet je van tevoren nadenken over je doelen of je motivatie om te hardlopen. Als je beter en sneller wilt worden, kies dan een groep die zich kan richten op tien kilometer lopen of een halve marathon. (Als je deze afstand al hebt gelopen, kun je je natuurlijk ook richten op de volgende marathon in een trainingsgroep). Als je wilt hardlopen om een balans te vinden in het stressvolle dagelijkse leven, om iets te doen voor je doorzettingsvermogen en je welzijn en om geen grote sportieve doelen te hebben, zoek dan ook geen marathonloopgroep, maar een paar hobbylopers met dezelfde motivatie. De loopsnelheid zou iedereen moeten passen.

Motivatie door vakantie, nieuwe outfit, fitness tracker en studio

De outfit speelt steeds weer een rol, de nieuwe sportjurk wil uitgevoerd worden - dus als je niet gemotiveerd bent, wil je misschien investeren in een nieuw shirt, nieuwe sokken of nieuwe loopschoenen.

Als je een ambitieuze hardloper bent en je partner speelt mee, dan kun je hardlopen ook integreren in je volgende vakantie. Niet alleen professionals houden van training in de bergen, aan zee of in warmere streken, ook de normale sporter kan zijn sport op vakantie uitoefenen. Ofwel privé, dan moet de bestemming worden gekozen na gunstige routes en opleidingsmogelijkheden, ofwel direct in een Sporthotel met een passend aanbod - volledig volgens de behoefte en de portemonnee.

Ondertussen controleren fitness trackers en loop-apps de training van talrijke lopers. Ook hier is het mogelijk om in een 'virtuele' groep te lopen en afhankelijk van de kwaliteit worden gegevens over de hartslag, de afgelegde kilometers en de verbruikte calorieën verzameld. Wie nog steeds niet in staat is zichzelf goed te motiveren of onder toenemende druk staat, moet weer zonder technische ondersteuning draaien. Ga alleen voor jezelf de natuur in en geniet van de omgeving en het pad. Vooral in de huidige, doel- en prestatiegerichte wereld doet menig gang je gewoon goed zonder de nieuwste technische mogelijkheden en maakt je hoofd leeg. Mails en WhatsApp-berichten kunnen ook later worden gelezen en beantwoord!

Slecht weer - het optimale excuus voor bijna alles. Als je ingeschreven staat bij een studio en je hebt een lopende balans (of gebruikt de studio als balans voor het lopen), dan heb je die eigenlijk niet. Vooral hardlopers zijn meestal liefhebbers van frisse lucht en houden ervan om buiten te zijn, maar als het tegen de herfst donkerder en donkerder wordt en het weer instabieler is, dan is de motivatie soms niet zo groot. Hier kan een of ander toestel op de loopband helpen - overigens ook voor iedereen die een klein prestatiegat of een prestatieplateau heeft bereikt. Door de instelmogelijkheden met snelheid, helling en lengte van de afstand kunnen nieuwe incentives worden gecreëerd en daarna, als er al een aanwezig is, kan nog een andere kracht-eenheid worden voltooid.

Conclusie

Er zijn af en toe gaten in de motivatie en ambitieuze en harde traininglopers zijn geen onbekenden. Zij mogen echter niet afleiden van het langetermijndoel. Als je eenmaal loopuren hebt geïntegreerd in je dagelijkse leven, verlies je meestal niet zo snel je motivatie, omdat je na een uithoudingsvermogen altijd trots bent op wat je hebt bereikt en je dit gevoel niet meer wilt missen.

Misschien kunnen we je een paar tips geven over hoe je na een vakantie de weg terug kunt vinden in het dagelijks leven, nieuwe doelen kunt stellen of nieuwe ideeën in je training kunt verwerken.

Hardlopen moet leuk zijn, goed voor je gezondheid en welzijn en je kracht geven voor het dagelijks leven - dus stap in je loopschoenen en stap uit. De volgende regen zal zeker komen - maar je doucht toch nog wel na afloop.

VEEL succes!!

Alle blogs met training en aanvullende tips vind je HIER, klik er gewoon op en laat je inspireren.
In onze productaanbevelingen vindt je talrijke supplementen die jou kunnen ondersteunen op jouw weg naar een fit lichaam, of je nou wilt AFVALLEN of wilt SPIEREN OPBOUWEN.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op