Artikel

Hoe traplopen je kan helpen super fit te worden!

blog post banner

Traplopen, niet iedereen is er dol op. Dat is niet voor niets, traplopen is zwaar en bij traplopen worden de spieren anders gebruikt dan tijdens gewoon lopen. De traploop-machines in de gym zijn daarom ook vaak een van de meest gevreesde fitnessapparaten. Juist daarom zou iedere cardio-sessie deze oefening moeten bevatten..

Full body beweging

Traplopen lijkt veel op het lopen heuvel op. Het omhooglopen gaat een stuk moeilijker dan op vlak terrein. Het lopen lijkt meer op sprinten en je gebruikt daarbij ook dezelfde spieren. Het vergt meer werk van je beenspieren maar ook van je core spieren, bilspieren en je werkt ook met je armspieren.

Traplopen binnen en buiten de gym

Heeft je gym een goede traploop-machine dan hoef je voor deze oefening niet ver te gaan. Doordat het traplopen erg zwaar is hoeft de oefening niet lang te duren. Sport je graag buiten kan je de oefening makkelijk opnemen in bijvoorbeeld je hardloop rondje. In bijna iedere stad of dorp is wel een grote trap te vinden.

De oefening hoeft niet lang te duren

Omdat je met traplopen tegen de zwaartekracht in traint is de oefening super zwaar en hoeft het minder lang te duren dan andere oefeningen. Een kwartier of 20 minuten zorgt er al voor dat je rondje hardlopen een stuk intensiever en minder saai wordt. Hier onder geven we je een aantal tips voor oefeningen op de trap.

Oefening 1

Deze oefening spreekt voor zich en kan ook goed als warming-up gebruikt worden. Begin met het langzaam de trap op lopen en verhoog de snelheid steeds meer. Let wel op dat je de traptrede niet mist.

Oefening 2

Deze oefening lijkt veel op touwtje springen. Ga met 2 voeten naast elkaar staan en houd je handen voor je lichaam. Spring met beide voeten tegelijk een traptrede hoger en daarna weer een traptrede terug. Mocht je hier beter in worden zou je ook 2 treden kunnen proberen.

Oefening 3

Loop/spring de trap op alsof je schaatst. (lekker Hollands ;-)) Begin met je gezicht naar de trap toe en stap met je linker voet naar de linker zijde van de eerste trede doe dit daarna met je rechtervoet naar de rechterzijde. Voer de snelheid op of probeer eens 2 treden tegelijk te doen.

Andere oefeningen:

Op de trap kan je ook nog veel variaties op oefeningen doen die je vaak in de gym doet. Denk bijvoorbeeld aan dips, burpees en lunges

Meer Gym Talk?

Eten voor het trainen, goed idee…of toch niet?
Maak je workout effectiever met pre-exhaustion.
Wat is het ideale aantal herhalingen en aantal sets voor spiergroei?

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op