Artikel

ZINK - Interessante feiten

Zinc Bisglycinate bij Bodylab24

Zink is één van de belangrijkste mineralen en is betrokken bij tal van lichaamsprocessen. Het immuunsysteem heeft ook baat bij een adequaat aanbod.

Zink - een aantal feiten op een rijtje:

- Zink is betrokken bij tal van processen in het lichaam.
- Het is een bestanddeel van ongeveer 300 enzymen.
- Het ondersteunt de normale werking van het immuunsysteem en de lichaamseigen afweer.
- Het draagt bij aan het normale onderhoud van de botten, het haar, de nagels en de huid.
- Zink wordt door het lichaam slechts in kleine hoeveelheden opgeslagen.
- Zink wordt meestal geabsorbeerd door voedsel.
- Zinkleveranciers zijn van dierlijke oorsprong (vlees, vis, kaas en eieren), maar ook plantaardige voedselbronnen bevatten zink.
- Een overdosis moet worden vermeden! Het leidt onder andere tot een verminderd ijzer- en koperabsorptievermogen.

Waarom is voldoende zinkopname belangrijk?

Zink behoort tot de sporenelementen die essentieel (vitaal) zijn voor de mens. Het is door het lichaam nodig voor de vorming van enzymen (het is een bestanddeel van ongeveer 300 verschillende enzymen), is betrokken bij de koolhydraat-, vet- en eiwitstofwisseling, de structuur van het genetisch materiaal en is belangrijk voor de celgroei. Het immuunsysteem maakt gebruik van de zinkreserves van het lichaam en van verschillende hormonen om de normale werking te behouden. Het is ook essentieel voor de wondgenezing en wordt bijvoorbeeld gebruikt in de vorm van zalven. Ook interessant voor sporters - speelt ook een rol bij het transport van zuurstof/kooldioxide en bij de vorming van rode bloedcellen.

Het lichaam absorbeert zink door de darmen, maar kan het slechts in beperkte mate opslaan. Daarom moeten de reserves permanent worden aangevuld door middel van voedsel. Opslaglocaties zijn onder andere botten, haar, huid en de lever.

Voedsel voor een goede zinkvoorraad:

Goede bronnen van zink zijn tal van dierlijke voedingsmiddelen, zoals mager rundvlees, gevogelte of varkensvlees. Vis/schelpdieren, kaas en eieren bevatten ook zink. Het lichaam is in staat om het uit dierlijk voedsel te filteren, onder andere door de veelal aanwezige aminozuren histidine en cysteïne, die de opname van zink bevorderen.

Plantaardige voedingsmiddelen bevatten ook zink, maar de absorptie is iets gecompliceerder voor het lichaam. Tot de plantaardige voedingsmiddelen behoren granen (havermout/havermoutvlokken, diverse tarweproducten (tarwekiemen/zemelen/volkorenproducten), peulvruchten zoals erwten, linzen of bonen en ook noten en zaden. Vooral volkorenproducten zijn goede bronnen van zink, maar er moet worden opgemerkt dat de opname van zink wordt vertraagd door het eveneens van nature aanwezige fytinezuur. Door een goede voorbereiding en verwerking kan zink echter gemakkelijk beschikbaar worden gesteld. Zuivere Veganisten en ook vegetariërs dienen zich te informeren, zodat ze voldoende zink opnemen. Voor alle cacao- en chocoladeliefhebbers: pure of bittere chocolade en cacao bevatten ook zink.

Bepaalde voedingsstoffen of andere mineralen hebben een remmend effect op de opname, bijvoorbeeld een hoog calciumgehalte. Dit moet ook worden overwogen bij het gebruik van zinksupplementen.

Dagelijkse dosis:

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid schommelt sterk en is afhankelijk van leeftijd, geslacht en persoonlijke omstandigheden. In geval van twijfel moet een arts of voedingsdeskundige worden geraadpleegd die ook rekening houdt met de dagelijkse, normale voedselinname.
De dagelijkse dosis is volgens de DGE (Duitse Vereniging voor Voeding) iets hoger voor mannen (11-16g) dan voor vrouwen (7-10g). Een zeer compleet en overwegend plantaardig dieet bepaalt ook de aanbevolen inname, aangezien deze wordt vertraagd door het hoge fytogehalte van hele voedingsmiddelen. (Meer informatie vind je HIER).

Een mogelijke tekortkoming kan directe gevolgen hebben voor tal van processen in het lichaam. Een licht zinktekort kan zich bijvoorbeeld uiten in haaruitval, een beperkt smaakgevoel of weinig eetlust. Een verzwakt immuunsysteem kan ook wijzen op een zinktekort. Oorzaken kunnen bijvoorbeeld een stressvol dagelijks leven zijn, speciale stresssituaties of problemen met het spijsverteringskanaal, waardoor een normale opname van voedingsstoffen kan worden beperkt.

Voedingssupplement met zink

Sporters met een intensief trainingsplan hebben, net als bij veel andere voedingsstoffen, een verhoogde zinkbehoefte. Door het toegenomen zweten tijdens de training wordt niet alleen het vocht uit het lichaam gespoeld, maar ook belangrijke mineralen en sporenelementen, die dan niet verder kunnen worden benut. Aangezien het lichaam slechts beperkte opslagmogelijkheden heeft, moet er voor voldoende aanvoer van buitenaf worden gezorgd, vooral tijdens intensieve lichaamsbeweging, om een tekort te voorkomen en de prestaties te verminderen.

Zinc (120 capsules)

Bodylab24
  • Deze prijs slechts voor een korte tijd Deze prijs slechts voor een korte tijd

Zinc (120 capsules)

Bodylab24
  • 25mg zink per capsule
  • handige capsulevorm
  • gemakkelijk in te slikken en ideaal voor transport
  • GGO-vrije productie
€ 9,99

Aan de extra vraag kan worden voldaan door het dieet te verrijken met zinkhoudend voedsel of door gebruik te maken van verschillende supplementen.
HIER vind je onze selectie van supplementen.

Naar onze bestsellers in de shop:

Conclusie

Zink is een van de essentiële mineralen, kan niet door het lichaam zelf worden geproduceerd en is elementair voor tal van processen in het lichaam. Ons algemeen welzijn en een goed functionerend immuunsysteem worden beïnvloed door zink en vooral sporters hebben baat bij een voldoende toevoer van proteïnemetabolisme en spiergroei. Een tekort kan verschillende gevolgen hebben (zie hierboven), ook moet een overdosering worden vermeden, omdat dit de opname van andere voedingsstoffen kan vertragen.

In geval van twijfel moet altijd een arts worden geraadpleegd voordat het geneesmiddel wordt gebruikt, zelfs als er permanente of kortdurende medicatie moet worden gebruikt.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op