Aminozuren

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Eiwitten en dus aminozuren zijn belang voor de spieropbouw. In de categorie aminozuren kun je volledige producten, essentiële aminozuren en enkele aminozuur producten vinden. De producten waar alle aminozuren in aanwezig zijn kun je zien als voorverteerde eiwitten. Deze zijn vaak makkelijk in gebruik en worden direct opgenomen. Aminozuren worden meestal ingenomen bij het ontbijt en direct na de training. De essentiële aminozuren zijn bedoeld om gedurende of direct na je training te nemen. De losse aminozuren hebben elk hun eigen voordeel. De meest bekende zijn L-2-aminoglutaramic acid, Beta Alanine en Arginine. Ook de BCAA’s zijn een combinatie van 3 aminozuren die veelal voor, tijdens en direct na de training worden genomen.

Aminozuren

Alle informatie over Aminozuren.

  1. Aminozuren, wat zijn het?
  2. Welke aminozuren zijn er?
  3. Voeding is rijk aan aminozuren
  4. Welke aminozuur supplementen zijn er?
  5. Aminozuur supplementen voor welke sporters?
  6. Welk aminozuren product is nu het beste voor mij?
  7. Sub-categorieën voor aminozuren: BCAA, vloeibare aminozuren, Arginine, Beta Alanine

    1. Aminozuren, wat zijn het?

    Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwit. In al de biologische processen in het menselijk lichaam speelt eiwit een belangrijke rol. Er zijn wel meer dan 200 verschillende soorten aminozuren, waarvan er 20 voorkomen in menselijk eiwit. Deze zijn onder te verdelen in essentiële, semi-essentiële en niet essentiële. Essentiële aminozuren kunnen niet door je lichaam zelf aangemaakt worden. Omdat deze wel erg belangrijk voor je lichaam zijn dien je ze via voeding of supplementen binnen te krijgen. Semi-essentiële aminozuren kunnen door je lichaam zelf aangemaakt worden. Echter is dit vaak niet voldoende en daarom is het verstandig ook deze aminozuren via je voeding/supplementen binnen te krijgen. Niet essentiële aminozuren kunnen volledig en voldoende door je lichaam zelf aangemaakt worden. Over het algemeen krijg je met gezonde en evenwichtige voeding voldoende van al deze aminozuren binnen. Maar wanneer je intensief sport kan het verstandig zijn om je lichaam te ondersteunen met extra aminozuren. Er zijn verschillende supplementen beschikbaar die je hierbij kunnen helpen.

    2. Welke aminozuren zijn er?

    Zoals hierboven besproken zijn er essentiële-, semi-essentiële- en niet essentiële aminozuren. Hieronder een overzicht onder welke categorie de verschillende aminozuren vallen:

    • Isoleucine
    • Leucine
    • Lysine
    • Methionine
    • Fenylalanine
    • Threonine
    • Tryptofaan
    • Valine

    Leucine, Isoleucine en Valine vormen samen de BCAA’s (vertakte keten aminozuren). BCAA’s zijn vanwege de verschillende positieve eigenschappen erg interessant voor sporters. Deze dien je dan ook voldoende binnen te krijgen.

    • Arginine
    • Histidine
    • Cysteïne
    • Tyrosine
    • Alanine
    • Asparagine
    • Asparaginezuur
    • Glycine
    • L-2-aminoglutaramic
    • L-2-aminoglutaramic acid
    • Serine
    • Proline

    3. Voeding is rijk aan aminozuren

    Om je lichaam dagelijks van voldoende aminozuren te voorzien is het belangrijk om genoeg eiwitrijke producten in je dieet op te nemen. Denk hierbij aan producten als vlees, vis, eieren en zuivelproducten. Maar ook plantaardige producten als soja, kikkererwten en havermout zijn een goede bron van eiwit.
    Door voldoende af te wisselen tussen de verschillende eiwitbronnen ben je er zeker van dat je lichaam een compleet profiel aan aminozuren binnen krijgt. Omdat het niet voor iedereen even makkelijk is om voldoende eiwitrijke producten te eten zijn er diverse aminozuur supplementen te koop.

    4. Welke aminozuur supplementen zijn er?

    Tegenwoordig zijn er verschillende aminozuur supplementen verkrijgbaar. Indien je van plan bent deze te gaan gebruiken zijn er verschillende keuzes die je hebt: Aminozuur Tabletten Aminozuur tabletten bevatten vaak al de 20 verschillende aminozuren. De tabletten zijn ideaal om mee te nemen in bijvoorbeeld je sporttas. Houd er rekening mee dat de tabletten vaak redelijk groot zijn en het niet voor iedereen is weg gelegd om deze door te slikken. De totale hoeveelheid aminozuren die je binnen krijgt ligt vaak wat lager dan een aminozuur poeder.
    Aminozuur poeder/Drinks Deze bevatten vaak enkel de bcaa’s,beta-alanine en essentiële aminozuren. Vooral voor sporters zijn deze erg goed te gebruiken. De aminozuur poeders zijn vaak verkrijgbaar in verschillende varianten en lossen op tot een smaakvolle limonade.
    Liquid amino De naam zegt het al, vloeibare aminozuren . De liquid amino’s zijn direct te drinken of verdund met water. Makkelijk in gebruik en met een lekker smaakje. Vaak wel iets duurder in vergelijking met de poeders en tabletten.

    5. Aminozuur supplementen voor welke sporters?

    Veel sporters (voornamelijk fitness atleten, krachtsporters en bodybuilders) maken gebruik van aminozuur supplementen. Dit omdat het bij intensieve training erg belangrijk is voldoende aminozuren binnen te krijgen. Vooral de BCAA- en Essentiële aminozuur supplementen zijn erg populair.
    Ook nagenoeg elke eiwitshake bevat een uitgebreid aminozuurprofiel. Dit maakt ze tot ideale bronnen van aminozuren, vooral op momenten rondom je training of tussen maaltijden in. Voor sporters in een spieropbouwende fase is een combinatie van een eiwitshake, bcaa- en essentieel aminozuur supplement aan te raden.

    6. Welk aminozuren product is nu het beste voor mij?

    De vraag wat nu de beste aminozuur supplementen zijn is lastig te beantwoorden. Wel is het duidelijk dat voor sporters de essentiële aminozuren en bcaa’s het meest interessant zijn. Belangrijk is om van te voren goed op het label te kijken naar de samenstelling van de producten. Welke aminozuren bevat het product? In welke hoeveelheid? Bevat het product naast aminozuren nog andere stoffen? Dit zijn vragen die je voor jezelf moet beantwoorden voordat je een product gaat bestellen. Lees je dus goed in over het product voordat je een keuze maakt.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op