Creatine, het meest gebruikte Fitness Supplement

Hoe het werkt, gebruik, bijwerkingen en de beste creatine!

Indien je op zoekt bent naar creatine, bekijk dan ons assortiment van Creatine Producten

Creatine is een belangrijke product voor de energievoorziening van spieren. Het wordt door het lichaam aangemaakt uit de aminozuren arginine, glycine en methionine en we krijgen het ook binnen via de voeding. Voedingsstoffen die veel creatine bevatten zijn rood vlees, varkensvlees en haring. Creatine komt in het lichaam hoofdzakelijk voor in de spieren en wordt opgeslagen als creatine fosfaat.

De energie voor spierarbeid wordt geleverd uit ATP. Bij een maximale krachtsinspanning wordt de ATP zeer snel opgebruikt. Het lichaam vult deze ATP reserves aan door creatine fosfaat af te breken tot ATP. Naast creatine wordt de ATP ook via de normale metabolisme aangevuld, dit gaat echter niet zo snel als via de afbraak van creatine fosfaat.

Door het gebruik van creatine zorg je ervoor dat je creatine fosfaat reserves tot maximale hoeveelheid gevuld zijn. Dit zorgt voor een maximale ATP voorziening gedurende de training.

Creatine geeft de sporter meer explosieve kracht en een sneller herstel tussen de sets in. Een andere leuke bijkomstigheid is dat het zorgt voor meer vocht in de spieren, dit vergroot het spiercelvolume. Kort gezegd, vollere, hardere spieren in enkele weken. Dit effect heeft er vooral voor gezorgd dat creatine ontzettend populair is geworden bij Bodybuilders en fitnessers die meer spiermassa op willen bouwen in korte tijd.

Over het algemeen wordt aangeraden om te beginnen met een laadfase als je creatine gaat gebruiken. Dit houdt in dat je de eerste 5 dagen, 4x daags een dosering creatine inneemt. Na de creatine laadfase ga je over op een onderhoudsdosering waarbij je dagelijks 1 a 2 keer per dag een dosering creatine neemt. De verschillende vormen creatine hebben allen hun persoonlijke eigenschappen. Zo zijn er creatines die geen laadfase nodig hebben of die je slechts 1x per dag moet innemen. Gebruik creatine altijd volgens de bijsluiter.

Een veelgehoorde vraag is; wat is nu eigenlijk de beste creatine? Dit is een vraag die je niet zomaar kunt beantwoorden. De beste creatine is namelijk een vrij persoonlijk iets. Er zijn wel diverse punten waarop de kwaliteit van diverse creatines kan worden bepaald, deze zullen we nader benoemen. De beste creatine is toch uiteindelijk welke creatine het beste bij jou persoonlijk werkt. Waar creatine monohydrate de beste creatine voor persoon 1 kan zijn, is creatine ethyl ester de beste creatine voor persoon 2. En als je dan doorvraagt blijkt achteraf persoon c een creatine blend als beste creatine te benoemen. Het is dus even uitzoeken op welk creatine product je zelf het beste reageert.

De kwaliteit van creatine wordt voornamelijk bepaald door de zuiverheid en de grote van de korrel. Het product moet altijd minimaal 99% zuiver zijn en vrij van contaminenten. Dit wordt door Bodylab altijd streng gecontroleerd, waardoor je met een gerust gevoel onze creatine kunt gebruiken.

Daarnaast is de grootte van de korrel belangrijk voor de opname. Ga altijd voor een gemicroniseerd product waardoor de korrel zo fijn mogelijk is; bijvoorbeeld Bodylab creatine pro of BBeX cristal creatine.

- Creatine monohydrate De eerste en meest bekende vorm van creatine, door veel sporters nog steeds de meest gebruikte creatine.
- Creatine ethyl ester Door het koppellen van een ethyl ester verbinding neemt de creatine beter en sneller op. Hierdoor heb je geen laadfase nodig en voorkomt het onderhuids vocht. Een nadeel is de bittere smaak.
- Overige vormen en blends. Naast bovenstaande zijn er nog diverse andere vormen en combinaties (blends) verkrijgbaar. Hoe goed deze werken? Dit is en blijft een persoonlijke ervaring. Bij Bodylab verkopen we alleen de producten als we in ieder geval zeker zijn van diverse positieve reacties uit de markt.

Hoewel creatine een supplement is wat bij bijna iedereen heel goed werkt heeft het geen bijwerkingen. Nadrukkelijk willen we hierbij vermelden dat creatine, ondanks dat het veilig is, altijd volgens de bijsluiter van het product dient te worden gebruikt.

Heel soms kun je bij het innemen van creatine last krijgen van diaree. Dit is vaak iets wat alleen de eerste dag of dagen kan voorkomen omdat de maag moet wennen. Het verlagen van de dosering en deze langzaam opvoeren kan hierbij helpen.

Deze tekst is intellectueel eigendom van Bodylab.nl, niets hiervan mag zonder toestemming worden gebruikt of verveelvoudigd. Voor meer informatie: info@bodylab.nl