{{prod.Name}}
{{prod.BrandName}}

{{prod.SalesPriceWithTax}}

Bestel direct

Creatine is een van de meest gebruikte sportsupplementen. Hieronder vindt je een uitgebreid assortiment met meer dan 20 van de beste creatine producten. Onder aan de pagina staat extra informatie over creatine die je misschien kan helpen bij het maken van een keuze. Voor andere vragen staat klantenservice altijd voor je klaar.





Creatine, wat is het? | Hoe werkt creatine? | De voordelen van creatine | Hoe gebruik je creatine? | Wat is de beste creatine? | Wat bepaalt de kwaliteit van creatine? | Welke vormen van Creatine zijn er? | Bijwerkingen van creatine | Creatine combineren

Creatine, wat is het?

Creatine is naast eiwitshakes het meest gebruikte sportsupplement. Creatine helpt prestaties te verbeteren bij explosieve krachtsinspanningen en stimuleert spiergroei bij explosieve krachtinspanningen bij een inname van minimaal 3 gram creatine per dag. In de jaren ’80 en ’90 werd creatine zeer populair in de bodybuilding scene. Het is misschien wel een van de meest onderzochte supplementen. Nadat steeds verder bekend werd dat creatine effectief en veilig is werd creatine ook binnen fitness en andere explosieve sporten een zeer veel gekozen supplement.

Creatine is verkrijgbaar in diverse vormen. De meest bekende is Creatine monohydraat maar daarnaast heb je ook creatine ethyl ester en kre-alkalyn. Naast de pure creatines zijn er ook diverse blends met diverse soorten creatine en andere ingrediënten.

Creatine is een belangrijk product voor de energievoorziening van spieren. Het wordt door het lichaam aangemaakt uit de aminozuren arginine, glycine en methionine en we krijgen het ook binnen via de voeding. Voedingsstoffen die veel creatine bevatten zijn rood vlees, varkensvlees en haring. Creatine komt in het lichaam hoofdzakelijk voor in de spieren en wordt opgeslagen als creatine fosfaat.

Hoe werkt creatine?

De energie voor spierarbeid wordt geleverd uit ATP. Bij een maximale krachtsinspanning wordt de ATP zeer snel opgebruikt. Het lichaam vult deze ATP reserves aan door creatine fosfaat af te breken tot ATP. Naast creatine wordt de ATP ook via het normale metabolisme aangevuld, dit gaat echter niet zo snel als via de afbraak van creatine fosfaat.

Door het gebruik van creatine zorg je ervoor dat je creatine fosfaat reserves tot maximale hoeveelheid gevuld zijn. Dit zorgt voor een maximale ATP voorziening gedurende de training.

De voordelen van creatine

Creatine helpt prestaties te verbeteren bij explosieve krachtsinspanningen en stimuleert spiergroei bij explosieve krachtinspanningen. Dit effect heeft er vooral voor gezorgd dat creatine ontzettend populair is geworden bij Bodybuilders en fitnessers die meer spiermassa op willen bouwen in korte tijd.

Hoe gebruik je creatine?

Over het algemeen wordt aangeraden om te beginnen met een laadfase als je creatine gaat gebruiken. Dit houdt in dat je de eerste 5 dagen, 4x daags een dosering creatine inneemt. Na de creatine laadfase ga je over op een onderhoudsdosering waarbij je dagelijks 1 a 2 keer per dag een dosering creatine neemt. De verschillende vormen creatine hebben allen hun persoonlijke eigenschappen. Zo zijn er creatines die geen laadfase nodig hebben of die je slechts 1x per dag moet innemen. Gebruik creatine altijd volgens de bijsluiter van het product.

Wat is de beste Creatine?

Een veel gestelde vraag is; wat is nu eigenlijk de beste creatine? Dit is een vraag die je niet zomaar kunt beantwoorden. De beste creatine is namelijk een vrij persoonlijk iets. Er zijn wel diverse punten waarop de kwaliteit van diverse creatines kan worden bepaald, deze zullen we nader benoemen. De beste creatine is toch uiteindelijk welke creatine het beste bij jou persoonlijk werkt. Waar creatine monohydraat de beste creatine voor persoon 1 kan zijn, is creatine ethyl ester de beste creatine voor persoon 2. En als je dan doorvraagt blijkt achteraf persoon c een creatine blend als beste creatine te benoemen. Het is dus even uitzoeken op welk creatine product je zelf het beste reageert.

Wat bepaalt de kwaliteit van creatine?

De kwaliteit van creatine wordt voornamelijk bepaald door de zuiverheid en de grote van de korrel. Het product moet altijd minimaal 99% zuiver zijn en vrij van contaminenten. Dit wordt door Bodylab altijd streng gecontroleerd, waardoor je met een gerust gevoel onze creatine kunt gebruiken.

Daarnaast is de grootte van de korrel belangrijk voor de opname. Ga altijd voor een gemicroniseerd product waardoor de korrel zo fijn mogelijk is; bijvoorbeeld Bodylab creatine powder of capsules.

Welke vormen van creatine zijn er?

- Creatine monohydrate De eerste en meest bekende vorm van creatine, door veel sporters nog steeds de meest gebruikte creatine.
- Creatine ethyl ester Door het koppellen van een ethyl ester verbinding neemt de creatine beter en sneller op. Hierdoor heb je geen laadfase nodig en voorkomt het onderhuids vocht. Een nadeel is de bittere smaak.
- Overige vormen en blends. Naast bovenstaande zijn er nog diverse andere vormen en combinaties (blends) verkrijgbaar. Hoe goed deze werken? Dit is en blijft een persoonlijke ervaring. Bij Bodylab verkopen we alleen de producten als we in ieder geval zeker zijn van diverse positieve reacties uit de markt.

De meeste creatine producten zijn een poeder product. Meestal zonder smaak maar soms ook met een smaak waardoor je een limonade drink krijgt. Naast de poeder en drinks zijn er ook creatines in capsule of tablet vorm verkrijgbaar. Het voordeel van deze producten is dat je ze makkelijker en sneller in kunt nemen en de dosering zeer precies is afgewogen. Je betaalt wel voor het capsuleren of tabletteren waardoor deze producten in verhouding iets duurder uit komen.

Bijwerkingen van creatine

Hoewel creatine een supplement is wat bij bijna iedereen heel goed werkt heeft het bij normaal gebruik voor zover bekend geen bijwerkingen. Nadrukkelijk willen we hierbij vermelden dat creatine, ondanks dat het veilig is, altijd volgens de bijsluiter van het product dient te worden gebruikt.

Creatine combineren

Creatine is goed te combineren met andere supplementen als whey of eiwitshakes, pre workout en Multi vitamines. Let wel op of de andere supplementen eventueel ook creatine bevatten. Wanneer je ze combineert kan je meer creatine binnenkrijgen dan dat je misschien van plan bent.