Artikel

5 Tips om jouw goede voornemens dit jaar vol te houden!

Rick

Inmiddels kunnen we duidelijk zijn dat 2018 officieel is begonnen. Menig persoon sleept zich nu naar de sportschool toe om al die overbodige kilo’s aan vet te verbranden die ze met kerst met zo veel plezier naar binnen hebben gewerkt. Je halve social media feed staat misschien zelfs vol met ‘New year, New me.’posts. Leuk? Mwah. Praktisch? Wellicht. Het nieuwe jaar zorgt er in ieder geval wel voor dat we aan de gang gaan met onze goede voornemens! Hieronder geef ik 5 persoonlijke tips die mij jaren geleden hebben geholpen om het jaar met een kickstart te beginnen!

New year, new me! Óf toch gewoon jezelf blijven?

Inmiddels kunnen we duidelijk zijn dat 2018 officieel is begonnen. Menig persoon sleept zich nu naar de sportschool toe om al die overbodige kilo’s aan vet te verbranden die ze met kerst met zo veel plezier naar binnen hebben gewerkt. Je halve social media feed staat misschien zelfs vol met ‘New year, New me.’posts. Leuk? Mwah. Praktisch? Wellicht. Het nieuwe jaar zorgt er in ieder geval wel voor dat we aan de gang gaan met onze goede voornemens! Hieronder geef ik 5 persoonlijke tips die mij jaren geleden hebben geholpen om het jaar met een kickstart te beginnen!

Géén new year, new me

Laten we hier eens gelijk met deur in huis vallen. Ik wil best geloven dat de ‘New year, new me.’ Gedachte een hoop mensen kan helpen om de eerste start te maken. Tóch kan het voor een hoop personen ook juist een bepaalde beperking of denkbeeldige muur zijn. Hoe graag je in mijn ogen ook wilt veranderen en goed aan de slag wilt met je goede voornemens, blijf altijd jezelf.
Vanuit de Personal Training die ik geef zie ik veel beginnende sporters die in het nieuwe jaar het roer 180 graden willen omgooien, het liefst om twaalf uur, alleen wachten ze vaak totdat de kater gezakt is. Er zijn héél weinig personen die de 180 graden draai kunnen volhouden voor langere tijd, bijna niemand is namelijk gemaakt om alles tegelijk om te gooien. Water drinken, Eten, Sporten, Slapen en nog een normaal leven behouden is best een opgave, je zult merken dat je dit voor ongeveer anderhalve maand vol kan houden. Daarna zal je je geheid minder energiek voelen (been there, done that, didn’t work). Je wilt iets bereiken? Neem er de tijd voor en begin met een logische stap, drink eens écht 2 liter water per dag en ga één á twee keer in de week naar de sportschool, bijvoorbeeld.

Lees en Leer

We leven in een tijd die zeker voor de beginnende sporter zéér lucratief is! Ik probeer jullie vanuit mijn achtergrond van Fysiotherapie, NLP coaching en Personal training steeds meer te leren over training, voeding en mind-tricks. Ik zou zéér graag over alle onderwerpen wat willen schrijven, alleen hebben we daar écht te weinig tijd voor. Daarnaast is het ook allesbehalve nodig! Er wordt tegenwoordig zó veel geschreven in blogs, artikelen en social media posts over training. Als beginnende sporter is er nog nooit zo’n grote leesbare database geweest wanneer het gaat om training en voeding. Natuurlijk lijkt het in het begin één grote warboel van meningen, alleen trust me, neem er de tijd voor en je zult gauw de rode draad ontdekken. De mening die bijna elke gevorderde sporter kent en weet. De basis over training en voeding is géén Rocket Science, het is en blijft voornamelijk doen.

Het grote verschil tussen moeten en willen

Met een beetje geluk moet je elke dag tussen 8 en half 9 op je werk zijn. Daar heb je targets waar je de halve (of hele) dag mee bezig bent. Daarna is het naar huis, boodschappen doen, koken en daarna ben je nog helemaal vergeten de was op te hangen of te vouwen. Kortom, we hebben het druk. Naar mijn mening hebben we het enorm druk. Het is daarom nóg belangrijker om iets te vinden wat je leuk vindt om te doen. Vroeger was sporten voor mij een kwestie van moeten. Ik sleepte me maar naar de gym, zonder dat ik het echt leuk vond. Na ongeveer een jaar kwam ik de ‘compound’ oefeningen tegen (Benchpress, squat, deadlift etc.). Ik kon kennelijk bij deze oefeningen mijn energie en soms agressie kwijt, bleek al snel.
Nu, 4 jaar verder zie ik krachttraining als ontspanning, het geeft mijn hoofd rust omdat er maar één ding is waar ik op focus. Die 200kg die op de grond ligt. Dát maakt sporten voor mij nu LEUK om te doen. Kortom, vindt de manier waarop sporten voor jou leuk kan worden gemaakt. Is dat met een vriend of vriendin? Is dat met een groep? Alles is goed. Zolang je één belangrijke opmerking onthoudt. Het enige wat je moet, is dat je het moet willen.

Zet jezelf even op nummer één

Ja. Ik kan heel goed begrijpen hoe moeilijk deze is om te verwezenlijken. Wellicht heb je véél andere verantwoordelijkheden, zoals een kleintje wat overal rondloopt, óf een goed lopend bedrijf. Hoe druk en verantwoordelijk je ook bent, je bent ook verantwoordelijk voor jezelf. Je hebt ergens rond de jaarwisseling tegen jezelf gezegd dat je iets van jezelf wilt leren, of dat je juist jezelf iets wil leren. Je hebt een voornemen opgesteld, dát heb je met een bepaalde reden gedaan. Die reden ben jij. Jij wilt dit dus kennelijk zo graag, dát de stem dit in je hoofd tegen je verteld! Pak die tijd voor jezelf, verzorg jezelf en je lichaam en wanneer je dit doet zal je je verbazen hoeveel hulp je krijgt van de mensen die dicht bij je staan. Omdat jij het bent die deze keuze maakt.

Het is leuk om met sporten bezig te zijn, alleen blijf altijd genieten

Ik zie een hoop nieuwe personal training cliënten rond deze tijd. Deze vragen mij meer dan vaak dezelfde vraag: ‘Mag ik dan nooit meer een biertje/wijntje?’ Ik blijft ook steeds hetzelfde terugzeggen, wil je een wijntje of een biertje? Pak hem dan gewoon! Een gezonde levensstijl bestaat in mijn ogen uit balans. Natuurlijk is het voor ons lichaam goed om super gezond te eten, niet te drinken en véél te rusten. Het mooie aan ons lichaam is dat het zich zéér snel aanpast aan bepaalde eetgewoontes en/of belasting. Nét als dat je wellicht een keer met je werk in een ‘sleur’ terecht bent gekomen. Wát doe je om uit die sleur te komen? Even iets compleets anders doen en genieten! Dus daarom heb ik met kerst en oud en nieuw ook gewoon méér dan genoeg biertjes gedronken, en schrijf ik deze blog met een lichte kramp in mijn voorhoofd.

Want zeg nou zelf, 2018 is toch écht begonnen!

Ik wens jullie allemaal een sportief 2018 toe!

Rick van Oudgaarden
Fysiotherapeut & Personal Trainer
‘Samen werken aan de beste versie van jezelf.’

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op