Artikel

Bikinifitness een gevaarlijke trend of een levensstijl? door Marly Nooijen

blog maryl nooijen

We zitten alweer in November. De tijd gaat snel de dagen worden korter, het is eerder donker maar voordat je het weet draait alles weer terug en komt het strand seizoen er weer aan. Wil je in Juni zelfverzekerd over het strand lopen, dan is het nu de tijd om te beginnen. Maar de vraag is natuurlijk. Is er wel een begin? Hoor je niet altijd ‘in shape te zijn’ of ingeval lekker in je vel te zitten.

Als ik voor mijzelf spreek vind ik het belangrijk om 365 dagen lekker in me vel te zitten. Ik streef naar een lichaam waar ik me altijd lekker in voel. Dat is toch wat we allemaal willen? Ik zeg niet dat het altijd even rooskleurig is en dat ik geen ups-and-downs mee maak maar ik streef altijd naar balans.

Dan komen we meteen terug op de fitness wedstrijden van nu.

Tegenwoordig is het bijna een trend om een keer mee te doen met een bodybuilding wedstrijd. Maar waarom eigenlijk? Heb je er wel is bij stil gestaan wat het oplevert en wat je ermee verliest? En waarom 1 dag in het jaar stralen op het podium en vervolgens crashen als een vliegtuig die uit de lucht valt. Waar gaat het mis?
Ik krijg wekelijks mailtjes binnen van vooral meiden die mee willen doen aan een bikinifitness wedstrijd. Opzich is daar niets mis mee. Ik heb het tenslotte zelf ook gedaan maar waarom ze mee doen weten ze eigenlijk niet. Passie voor krachttraining ontbreekt vaak. Waar het meestal om gaat is voorbeelden op social media. Maar hoor je niet naar jezelf te kijken i.p.v. naar anderen? Natuurlijk heb ik zo ook mijn inspiratiebronnen maar ik vergeet niet terug te reflecteren naar mijzelf.

Wanneer ik in mijn omgeving rond kijk maar ook zeker op social media zie je mensen veranderen na zijn/haar wedstrijd en dat is ook logisch. Stage weight/ vetpercentage is vaak niet heel gezond maar is het wel gezond om na je wedstrijd 10-15-20kg aan te komen? Wat wil je? 1 dag stralen – 365 dagen lekker in je vel? Gevarieerde voeding v.s. eentonig eten? Dag in dag uit trainen en eentonige cardio of gevarieerd trainen, plezier en jezelf een level hoger tillen.

Er zijn heel veel opties maar de wegen waar je inslaat kies jezelf. Kies een coach trainer die aansluit bij jou passie en visie. Zorg dat je eten gevarieerd is maar zoek wel de structuur op. Verdwaal niet in je voeding maar zorg voor regelmaat. Haal geen producten in huis die geen meerwaarde zijn voor jouw levensstijl. Zo kom je ook niet op ‘zwakkere’ momenten in verleiding. Weet wat je wanneer gaat eten. Dit geldt ook voor je trainingen. Heb je geen zin om te trainen? Zorg dat je je trainingen inplant. Spreek met iemand anders af waarmee je gaat trainen of zorg dat er een Personal Trainer klaar staat om jou een goede training te bezorgen. Er zijn talloze opties. Geen zin in cardio op een crosstrainer? Denk aan anderen opties zoals groepslessen, boksen, zwemmen, dansen etc. Zorg dat je elke training plezier hebt. En het belangrijkste van alles! Tíjd! Gun jezelf en jouw lichaam de tijd.

Er bestaat niet iets zoals een kwik fix. Kies voor duurzaam en investeer in jezelf alleen zo kun jij de balans vinden in je leven. Geniet!

Om jullie meteen te laten genieten, klik hier voor een gezond brownie recept.</p<

Marly Nooijen
Team @Marlysangels

Lifestyle coach & personal Training
(Online) coach | Voedings- en trainingsschema’s op maat
www.marlynooijen.nl | info@marlynooijen.nl

www.instagram.com/marlynooijen
www.facebook.com/MarlyNooijenPersonalTraining

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op