Artikel

De ideale trainingsduur, bestaat zoiets?

hand met fitness watch

7.00 ontbijt. 7.45 Binnenkomen in de gym. 11:00 uur de gym weer uit. Elke dag opnieuw. Ja dames en heren, deze mensen bestaan. Je zou je bijna afvragen wát diegene nou echt als doel heeft staan om zó veel tijd door te brengen in de gym. Wát doet die persoon nu eigenlijk als die daar is? Heeft die inmiddels al 3 boeken uitgelezen? Of is elke dag misschien wel ‘Jaw-day’. De vraag blijft of deze persoon wel efficiënt omgaat en rekening houdt met de ideale trainingsduur? Wát is de ideale trainingsduur eigenlijk?

Trainingsduur - een veel gediscuteerd thema

Ik kreeg ooit de opmerking naar mijn hoofd geslingerd bij het verlaten van de gym: ‘Zo, jij bent klaar voor 6 plankjes volgens mij?’ Ik kon die opmerking ook wel ergens plaatsen, want na één mega heftige leg-day zou iedereen wat lastig lopen en wellicht wat emotioneel uitgeput zijn. Mijn reactie hierop was ook: ‘Als je na een uur nog kan lachen, heb je niet hard genoeg getraind.’ Daarna ben ik eens gaan lezen over de ideale trainingsduur. En eigenlijk klopt mijn reactie tot een bepaalde hoogte./p>

Het hangt allemaal af van je doel met trainen. Wanneer je écht spiermassa aan wilt komen en bijvoorbeeld traint met een 5 x 5 schema, is het van belang dat je minimaal 1 tot 2 minuten rust neemt tussen je sets. Als je twee spiergroepen meepakt met 3 oefeningen met spiergroep, zit je al gauw aan 40 minuten training. Tel hier een goede warming up en wellicht een kleine cooling down bij op en daar heb je een 1 vol uur aan training.

Ga je voor een (wetenschappelijk onderbouwde) effectieve cardiosessie? Dan begint de effectiviteit pas bij 25 minuten op een lage hartfrequentie. Vaak wordt 45 minuten als dé perfecte cardiosessie aangegeven.

en je inmiddels bezig met het cutten, dan ligt de focus nét iets anders. Hier is het van belang om zo weinig mogelijk rust te pakken tussen je sets en je hartslag zo hoog mogelijk te houden. Of je daar nu krachtoefeningen bij doet, óf juist oefeningen op lichaamsgewicht, vaak ben je na maximaal 30 tot 35 minuten wel uitgeblust.

Als je je conditie wilt verbeteren en een stevige circuittraining óf sprinttraining wilt doen, kan dit zelfs binnen 30 minuten.

De ideale trainingsduur zou dus volgens de wetenschap liggen tussen 30 minuten en één uur. Wát een veel belangijker uitgangspunt is om de ideale trainingsduur te bepalen is jouw eigen gevoel. Ben je na 30 minuten fysiek al uitgeput? Dan heb je een goede 30 minuten getraind. Dóórgaan terwijl je uitgeput bent zorgt alleen meer voor minder efficiëntie in je training, dus kort gezegd, hoe langer je doorgaat, hoe minder nuttig je training wordt!

Hoe lang train jij ongeveer gemiddeld?

Rick van Oudgaarden

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op