Artikel

Fitness, waar beginnen?

man in crossfit box

Fitgirls. Fitboys. Sterke en stoere mannen. Vrouwen met afgetrainde lichamen. Het is aan de orde van de dag en stereotyperend voor het idee over de sportschool. Zo’n lichaam, dat wil jij ook. Niet zo strak of gespierd, maar je kunt wel wat workouts gebruiken. Je conditie mag ook beter. Waar kies je dan voor? Bootcamp, hardlopen of toch de sportschool? Je gevoel zegt fitness/krachttraining. Je checkt de sportschool in de buurt en klik: je bent hun nieuwste lid. Maar dan?! Nu wordt het spannend. Straks lukt het niet, iedereen is daar al afgetraind (weer het buitenbeentje) en welke kleding trek je aan? Je vermant jezelf en na wat online shoppen naar de perfecte ‘ik-ben-net-lid-van-de-sportschool-outfit’ ga je een paar dagen later op weg naar de sportschool. Vol goede moed en met een beetje lood in je schoenen. Daar sta je dan. In je nieuwe outfit. Flesje water gevuld en handdoek mee. Dat wordt vast zweten. Iedereen is druk bezig: op de hardloopband, je ziet je overbuurvrouw op de crosstrainer staan en in het krachthonk staan een aantal spierbundels ijzers te hijsen. Je bent zichtbaar onder de indruk. Waar moet je beginnen? Dat is een vraag die menig beginnend sporter zich stelt.

Waar en hoe begin je?

Het is raadzaam een afspraak te maken met een trainer van de sportschool. Je kunt je doelen bespreken en hoe vaak je wilt trainen. Wil je vet verliezen, spiermassa opbouwen of aan je conditie werken omdat je een halve marathon wilt lopen? Wat je doel ook is, bespreek dit goed. De trainer kan met jouw doelen als uitgangspunt een trainingsschema maken. Daarnaast kan je een lichaamsmeting laten doen, zo weet je precies wat je waardes zijn (denk hierbij aan: gewicht, spiermassa, hoeveelheid vocht en je vetmassa). Een mooi startpunt en gelijk een meetpunt voor je volgende meting.

Hoe vaak trainen?

Maar, hoeveel ga je dan trainen? Eigenlijk ga je het liefst 7 dagen per week keihard aan de slag. Snel die doelen halen en iedereen doet dat toch? Is dit verstandig? Dat valt te betwijfelen. Je spieren hebben ook rust nodig. Het is dus verstandig om de spiergroepen af te wisselen en rustdagen in te bouwen. Met dit in het achterhoofd kom je uit op drie/vier dagen per week trainen.

De trainer heeft een schema gemaakt. Aan de slag dus! Maar, niet voordat je goed bent voorgelicht over de oefeningen die op je schema staan. Dit voorkomt blessures. En als je de oefeningen goed uitvoert kan je de oefeningen met meer herhalingen of een zwaarder gewicht doen naarmate je langer aan het trainen bent. Het is natuurlijk super tof als je na een aantal weken 5 kilo meer kunt squatten of bankdrukken!

Wat ook goed werkt is foto’s maken van jezelf. Maak een beginfoto en telkens voor de volgende meting een nieuwe foto. Zelf zie je niet zo snel het resultaat als je in de spiegel kijkt, maar vaak op een foto wel. Dit helpt heel goed als motivatie.

Spierpijn

Je gaat vlot van slag en hebt de volgende dag spierpijn. Don’t get scared. Als je al een tijd niet hebt gesport is dit een logische reactie van je lichaam. Je lichaam moet wennen aan de inspanning. Zorg dus voor een afwisselend schema tussen armen en benen en neem je rust. Voeding kan je hier ook bij ondersteunen. Eet voldoende eiwitten en drink genoeg water om de afvalstoffen kwijt te raken. Uiteraard gaat het om een goede balans in je voeding. Lees hierover meer in ons blog: Sportvoeding: tien tips.
Tip: begin rustig met opbouwen van je training, zo voorkom je spierpijn.

Houd het leuk

Het moet geen verplichting zijn of worden. Sporten is leuk en goed voor je. Maar als jij keer op keer met tegenzin naar de sportschool gaat is dit misschien niet de plek voor jou. Werk je graag met je eigen lichaamsgewicht en in groepsverband, dan is bootcamp misschien wel iets voor je. Vind je de sportschool het einde, maar wil je afwisseling? Wissel af en toe van schema/oefeningen. Dit houdt je scherp en de verschillende spiergroepen worden aangesproken.

In het kort

- Vergelijk jezelf niet met de andere sporters. Jij bent jij, op je eigen niveau.
- Als beginner zijn herhalingen belangrijker dan het gewicht.
- Neem de tijd.
- Houd een routine. Hoe meer hoe beter? Zo werkt het niet. Je lichaam heeft ook rust nodig om te herstellen.
- Rust genoeg.
- Drink genoeg water.

Vergeet niet: je kunt sporten tot je een ons weegt zonder resultaat als je je voeding niet op orde hebt. Zorg er dus voor dat je voeding op orde is, anders is het geen gelukkig huwelijk...

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op