Artikel

Het beste ontbijt voor tijdens het bulken

yogurt, granola met fruit

Dat een goed ontbijt belangrijk is weet iedereen. Zeker als je meer spiermassa wil kweken. Vaak wordt zelfs geroepen dat de eerste maaltijd van de dag de belangrijkste is. En alhoewel voor een fanatieke sporter natuurlijk iedere maaltijd van waarde is, mag het nut van een goed ontbijt zeker niet onderschat worden. Maar waarom is een goed ontbijt zo belangrijk? En waar bestaat een goed ontbijt uit? In dit artikel gaan wij in op het beste ontbijt voor tijdens het bulken.

Waarom een goed ontbijt zo belangrijk is

Wie meer massa wil moet niet alleen hard trainen en voldoende rusten, maar ook genoeg eten. Vooral dit laatste blijkt vaak een uitdaging te zijn. Sporters schatten hun calorie-inname regelmatig hoger in dan deze daadwerkelijk is en krijgen hierdoor niet genoeg voeding binnen. Ze eten dagelijks niet meer calorieën dan ze verbranden en als gevolg hiervan blijft het resultaat uit. Door de dag te beginnen met een goed en calorierijk ontbijt begin je met een voorsprong. Op deze manier wordt het stukken makkelijker om je dagelijkse caloriebehoefte te halen en optimaal te groeien!

Een andere reden waarom het ontbijt onmisbaar is tijdens het bulken, is het feit dat je – om spiermassa te kweken – je maaltijden het beste zoveel mogelijk over de dag kan verspreiden. Het is dan ook logisch dat je je lichaam direct na het slapen, wat immers een periode van vasten is, van een goede maaltijd voorziet. Op dit moment worden belangrijke voedingsstoffen namelijk net wat beter opgenomen, waardoor je weer een stap dichter bij je gewenste resultaat komt.

Bovendien levert een goed brekky je energie voor de rest van de dag. Door in de ochtend een volwaardig en voedzaam ontbijt te eten, voorzie je je lichaam van de brandstof die het gedurende de dag nodig gaat hebben. Hierbij moet je niet alleen denken aan je training, maar aan al je dagelijkse activiteiten.

Waar voldoet een goed ontbijt aan?

Zoals gezegd is het belangrijk om in een calorieoverschot te eten tijdens het bulken.
Natuurlijk is het bevatten van veel calorieën niet de enige voorwaarde waar een goed bulkontbijt aan moet voldoen. Een juiste verdeling van voedingswaarden is ook van belang, met hierbij voldoende aandacht voor eiwitten, koolhydraten en vetten. Hierbij dienen eiwitten ter opbouw en herstel van je spieren. Koolhydraten voorzien je lichaam van de benodigde energie, terwijl de onverzadigde (!) vetten bijdragen aan de hiervoor genoemde, plus talloze andere belangrijke processen in je lichaam. Het is dan ook niet gek dat een goed ontbijt voor tijdens het bulken een juiste verdeling van deze macronutriënten bevat. Zorg ervoor dat je ontbijt aansluit bij je dagelijkse voedingspatroon. Lees meer over de juiste verdeling van je macronutriënten tijdens het bulken in onze blogpost voedingsschema voor meer spiermassa.Een goed ontbijt bevat niet alleen eiwitten, koolhydraten en vetten, maar sluit vanzelfsprekend ook aan bij je dagindeling.
Dit betekent onder meer dat als jouw zware squat- of deadliftsessie om 08:00 uur begint, je er niet verstandig aan doet om een half uur van tevoren een fors ontbijt weg te werken. Dit kan de kwaliteit van je training namelijk behoorlijk tenietdoen. Beperk je in dit soort gevallen bijvoorbeeld tot een relatief kleine maaltijd, waarbij de nadruk ligt op een goede hoeveelheid eiwitten. Eiwitshakes zoals de Whey Protein van Bodylab24 zijn hiervoor bij uitstek geschikt.

Zit jij in een bulkfase en ben je op zoek naar een volwaardig ontbijt boordevol calorieën en goede voedingsstoffen? Onze Bodylab24 Weight Gainer helpt jou niet alleen met het aanzetten van spiermassa, maar is ook nog eens hartstikke praktisch. Maak gerust eens kennis en profiteer van onze uitgebalanceerde formule.

Tot Slot

Al met al dient de rol van een goed ontbijt tijdens de massafase dus niet onderschat te worden. Een voedzame eerste maaltijd van de dag kan op termijn hét verschil maken tussen groeien en stagneren. Over het algemeen bevat een goed ontbijt voor het bulken voldoende calorieën en de juiste macronutriënten. Hierbij gaat vaak in het bijzonder aandacht uit naar eiwitten, complexe koolhydraten en onverzadigde vetten. Het is wel belangrijk om te onthouden dat een ontbijt altijd gezien moet worden in de context van de rest van je dagelijkse voedingspatroon. Een goed begin is namelijk het halve werk, maar ook niet meer dan dat.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op