Artikel

Vochtbalans en Sportprestaties

man en vrouw met water vles

Het menselijk lichaam bestaat voor meer dan 50% uit vocht. Dit feit alleen al is voldoende bewijs dat je goed met je vochtbalans moet omgaan. Toch krijgt lang niet iedereen genoeg vocht binnen. Veel mensen weten niet hoeveel vocht ze dagelijks moeten binnen krijgen en soms denk je er gewoonweg niet aan.

Beïnvloedt het vochtbalans de training?

Tijdens de training verlies je door transpiratie veel vocht. Door middel van transpiratie regelt het lichaam de lichaamstemperatuur. Dit vocht wel weer aangevuld dient te worden. Vul je dit vocht niet op tijd of niet volledig aan, dan kan dat nadelige gevolgen voor je prestaties hebben.

Een tekort aan vocht geeft stressreacties in het lichaam. Het lichaam geeft een vecht/vlucht reactie en daardoor komen er binnen no time stresschemicaliën vrij in het lichaam. Het gevolg hiervan is dat het lichaam zijn afvalstoffen niet kwijt kan en ophoopt in het lichaam. Deze ‘dehydratatie beïnvloedt de sportprestaties.

Ook verminderen prestaties doordat het bloedvolume daalt na een tekort van vochtopname. Wanneer het bloedvolume daalt is het lichaam minder goed instaat voor het zuurstoftransport te zorgen. De eerste tekenen zijn na een verlies van 3% van het lichaamsgewicht aan vocht al merkbaar. Je wordt vermoeider, het wordt lastiger jezelf te concentreren en je reactiesnelheid wordt lager. Het is belangrijk dit moment voor te blijven, door stelselmatig te drinken, ook al heb je geen dorst.

Drink jij voldoende?

Het is lastig om te zeggen of je voldoende drinkt. Het is immers van veel factoren afhankelijk en dorst treedt pas op als het verlies aan vocht 2% procent is van het lichaamsgewicht. Het voedingscentrum raadt aan minimaal anderhalve liter per dag te drinken. Voor sporters en zeker voor intensieve sporters is dit vaak niet genoeg.

Dit hangt natuurlijk van verschillende dingen af. De intensiteit, de lengte, de kleding en het weer kunnen van grote invloed zijn op de vochtbalans in het lichaam.

Er is een speciale formule ontwikkeld die jou goed kan adviseren hoeveel vocht je per dag dient binnen te krijgen: Lichaamsgewicht x 0.44 gedeeld door 10. Je krijgt de hoeveelheid vocht die je binnen moet krijgen in liters. Als je 80 kilo weegt betekent dit dat je dus minimaal (80x0.44)/10= 3.5 liter per dag moet drinken.

Bronnen van vocht. Water? Of liever een andere drank?

Belangrijk is natuurlijk dat het verloren vocht zo snel mogelijk weer wordt aangevuld. Vocht kan gehaald worden uit verschillende bronnen. Water is natuurlijk de meest voor de handliggende bron van vocht. Dit hoeft alleen niet altijd de enige bron van vocht te zijn.

Naast het feit dat het lichaam vocht kwijt raakt, verlies je ook andere essentiële stoffen zoals zouten en mineralen en tijdens het sporten verbruik je natuurlijk veel energie (lees koolhydraten). Het is belangrijk om die ook aan te vullen. Je kan hiervoor een koolhydratendrank zoals Fast Carbs drinken. Veel intensieve atleten drinken dit soort dranken. In deze drank zitten behalve de belangrijke elektrolyten (natrium, kalium, magnesium) ook snelle koolhydraten. Deze koolhydraten zoals, fructose, dextrose, maltodextrine en isomaltulose kun je als brandstof gebruiken tijdens de training of kunnen het energie niveau na de training zo snel mogelijk weer op een goede hoogte te helpen.

Wat is een handige manier om jezelf eraan te herinneren genoeg te drinken?

Gebruik de hierboven beschreven formule, houdt rekening met de intensiteit van je work-out, houdt rekening met het weer en probeer dorst voor te zijn! Zorg er in ieder geval voor dat je altijd over voldoende water beschikt. Als je veel vocht per dag wilt binnenkrijgen is de Bodylab24 waterbottle 2,2L ontzettend handig. Niet alleen om tijdens je training bij je te hebben maar ook in het dagelijkse leven, op het werk of een dagje uit.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op