Artikel

Afvallen en spieropbouw tegelijk, hoe doe je dat?

man in legpress machine

Regelmatig krijg ik de vraag in welke periode ik zit. Zit ik in een bulkfase of ben ik aan het cutten? Beide is dan altijd mijn antwoord. Ik probeer het hele jaar mijn lichaam in balans en goede shape te houden. In de zomer ben ik uiteraard wel extra gemotiveerd om mij goed aan mijn dieet te houden. Maar dat betekent niet dat ik in de winter mijn dieet overboord gooi en me volprop met van alles. Afvallen , en toch zorgen voor spieropbouw. Hoe je dat doet? Ik zal een aantal basisprincipes toelichten die ik globaal het hele jaar door hanteer.

Tip 1: Train voor spiermassa

Bodybuilders verbruiken in rust verhoudingsgewijs meer energie dan mensen met weinig spiermassa (dik of dun). Omdat spieren calorieën verbranden. Dus hoe meer spiermassa je hebt, des te makkelijker het is om droog te trainen.

Tip 2: Train hard

Dit klinkt voor de meeste van jullie als logisch maar ik wil het toch even gezegd hebben. Dit is de belangrijkste factor voor het opbouwen van spieren. Korte rustpauzes van maximaal 60 seconden afgewisseld met intensieve en explosieve sets. Zorg dus voor een goed trainingsschema en houd ook gedisciplineerd vast aan die 60 seconden rust.

Tip 3: Ontbijt zonder koolhydraten

Probeer gedurende de hele ochtend geen koolhydraten te eten. ’s Nachts gaat je lichaam over op vetverbranding en zodra je koolhydraten gaat eten stopt je lichaam hiermee. Haal je energie dus voor een klein deel uit vetten, maar voornamelijk uit eiwitten gedurende de ochtend. Immers, een goed begin is het halve werk! Dus begin de dag altijd goed.

Tip 4: Eet niet vlak voor het trainen

Hierdoor heb je niet de negatieve effecten, van vlak na een maaltijd. Zoals een vol gevoel en moeheid. Iedereen kent het wel: het indutmoment na een flinke maaltijd. Daarnaast moet er voor het verteren van het voedsel bloed naar de maag gepompt worden waardoor er minder bloed overblijft om je spieren van energie en kracht te voorzien.

Tip 5: Eet groot deel van je koolhydraten in de eerste paar uur na je training

Je hebt tijdens het trainen een hoop energie verbruikt en je spieren flink vermoeid. Tijd voor de herstelfase. Je energieniveau moet zo snel mogelijk aangevuld worden en de beschadigde spieren moeten in de herstelstand gezet worden. Niet vanuit de gym direct de McDrive inrollen, dat is wel heel snel. Maar gewoon zelf koken dus.

Tip 6: Pak je rust

Train, Eat, Sleep and Repeat. 1 á 2 rustdagen per week raad ik mensen altijd aan. Rust is immers groei. Het geeft je daarnaast ook de gelegenheid om andere dingen te doen. En zo hou je dit ritme uiteindelijk het langst vol.

like I always say,

Train hard, Eat smart!

Pieter

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op