Artikel

Basics over kokosnoten en kokosolie

Coco Oil van Bodyab24

Basics over kokosnoten en kokosolie - ze zijn niet alleen lekker, maar bijvoorbeeld als kokosnootolie leveren ze naast een vleugje vakantiegevoel ook waardevolle voedingsstoffen voor jouw gezonde voeding. We hebben wat informatie verzameld over de kokosnoot en de producten die ervan gemaakt zijn.

Basics over kokosnoten, kokosolie en Co

De kokospalm behoort tot de palmfamilie en de vruchten ervan zijn de bekende kokosnoten. Dit type palm groeit vooral in tropische gebieden, omdat het zeer gevoelig is voor vorst en veel water nodig heeft. De voorkeurstemperatuur voor de beste groeicondities is + 20°C, voedingsrijke bodems en veel zonneschijn behoren ook tot de eisen van de locatie. Aan de andere kant hebben langdurige droge periodes meestal een negatief effect op de jaarlijkse opbrengst, en afhankelijk van de lengte van de droge periodes kunnen ze jaren duren. De beste omstandigheden voor de teelt met een hoog rendement zijn bijvoorbeeld te vinden in delen van Zuid-Amerika, Afrika, de Filippijnen, Indonesië, Sri Lanka of Zuid-India.

In het verleden was kokosnoot waarschijnlijk slechts voor een paar mensen gereserveerd, maar het heeft nu op vele manieren zijn weg gevonden in ons dagelijks leven...en wordt nu beschouwd als een bijzonder voedzame 'superfood'.

Producten afkomstig van kokosnoten

De kokosnoot is al jaren één van de zogenaamde 'superfoods' en wordt in allerlei vormen gebruikt in de gezonde keuken. Als gedroogde kokosnootschaafsel kan het jouw ochtendmuesli verrijken, het kan ook gebruikt worden als topping voor tal van fruit en andere desserts, het kan toegevoegd worden aan shakes of gebruikt worden voor het bakken. Kokosnootmeel is ook geschikt voor dit doel.
Vers, na het openen van de harde, meestal bruine of groene huid, kan zowel het witte vruchtvlees als het kokoswater gegeten/gedronken worden.
In de keuken wordt ook kokosmelk, kokosnootpuree of kokosolie gebruikt.
Kokosmelk wordt meestal industrieel geproduceerd in dit land en is verkrijgbaar in blikken of drankkartons. Het bestaat uit een vruchtenpulp en water of kokoswatermengsel en wordt bijvoorbeeld gebruikt voor diverse gerechten als basis voor een saus of als melkvervanger.
Kokosmoes, gemaakt van het witte vruchtvlees, is helaas vaak alleen beschikbaar met een hoog suikergehalte en wordt gebruikt als smeer- of bakmiddel.
Kokosnootolie is geschikt voor vele gebieden van het dagelijks leven. Het kan worden gebruikt om te bakken en te braden of voor cosmetische doeleinden, bijvoorbeeld als een crème voor de huid of als een verzorgingsproduct voor het haar.
Kokosnootsiroop of -suiker wordt verkregen uit het sap van de kokospalm, kan gebruikt worden als suikervervanger en wordt bijvoorbeeld gebruikt voor desserts of voor het bakken. Hoewel siroop en suiker slechts kleine hoeveelheden fructose bevatten, zijn het ook suikerhoudende zoetstoffen en moeten ze daarom slechts met mate worden geconsumeerd.

Zo presenteert de kokospalm, en de producten die ervan gemaakt zijn, zich als veelzijdig en biedt gezonde/gezondere alternatieven voor klassieke producten voor dagelijks gebruik.

Welke ingrediënten zitten er in kokosnoten?

Vruchtvlees en kokoswater leveren tal van waardevolle voedingsstoffen en bieden, naast de meest uiteenlopende toepassingen, veel input voor een gezond en evenwichtig dieet. Kokosnoten bevatten mineralen (bijv. calcium) en vitaminen (B-vitaminen en vitamine C), zijn rijk aan vet (ze bevatten geen transvetten, maar meestal waardevolle verzadigde vetzuren), hebben antibacteriële eigenschappen en kunnen zelfs helpen bij diëten. Vezels, aminozuren, antioxidanten en elektrolyten zijn ook componenten van de kokosnoot. Wat ze niet bevatten - suiker, zout, koolhydraten!

Hoewel de kokosnoot geen koolhydraten bevat, denkt men niet meteen aan het gebruik ervan in een dieet als voedingscomponent, omdat het als zeer vetrijk wordt beschouwd. Maar zoals we hierboven al hebben aangegeven en zoals nu algemeen bekend is, hoeft niet elk vet in een dieet te worden verboden. Bepaalde vetten kunnen je zelfs helpen gewicht te verliezen en bijdragen tot de langdurige afbraak van de 'slechte' vetten die in het lichaam zijn opgeslagen. De kokosnoot is één van de goede vetbronnen, die verzadigde vetzuren levert die het lichaam ook zelf kan produceren, maar die ook gemakkelijk kan worden gebruikt en verwerkt. Het lichaam gebruikt gezonde vetzuren vooral voor spier- en spierwerk, maar ook voor tal van stofwisselingsprocessen (bijvoorbeeld het gebruik van vetoplosbare vitaminen). Een voldoende aanbod is daarom altijd zinvol voor het algemene welzijn en goede fysieke prestaties.

Het hoge vezelgehalte kan de normale darmwerking ondersteunen als er regelmatig kokosnootproducten worden geconsumeerd. De antioxidanten die het bevat, ondersteunen de lichaamscellen bij oxidatieve stress.

Gebruik van kokosnootolie

Kokosolie is zeer hittebestendig door de verzadigde vetzuren die het bevat en is ideaal voor het bakken van vlees en vis, maar kan ook gebruikt worden met groenten of zelfs als smeerolie (als alternatief voor boter). De individuele smaak bepaalt hier de gebruikte combinaties op brood of in de pan. Afhankelijk van de fabrikant en het product varieert de smaak van de kokosnoot, dus hier moet rekening mee worden gehouden bij het gebruik ervan. Als je het gebruikt voor het bakken, moet de kokossmaak ook overeenkomen met het gebak, evenals met het gerecht bij het koken.
In de regel kan kokosolie buiten de koelkast worden bewaard en is stevig tot smeerbaar bij normale kamertemperatuur. Boven 27°-30°C wordt het vloeibaar, maar is het net zo bruikbaar.

Naast het gebruik in de keuken kan het ook gebruikt worden voor cosmetische doeleinden; kokosolie kan dus ook gebruikt worden als huidcrème of haarconditioner.

Onze selectie van kokosnootoliën en andere van kokosnoten afgeleide producten.

Naast onze eigen kokosolie, de Bodylab24 Native Coco Oil, biedt onze shop ook producten van andere fabrikanten in verschillende maten aan, naast kokosnootschilfers, kokosmeel of kokosbloesemsuiker - voor een overzicht klik HIER.
Ook andere waardevolle vetzuren zoals hennepolie, lijnolie, MCT-olie of omega-3-vetzuren zijn in de shop te vinden - klik maar door.

In onze blogs vind je meer informatie over producten, trainingsaanbevelingen of -technieken, voedingstips en nog veel meer. Receptideeën voor eiwit of gezonde snacks zijn HIER verkrijgbaar.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op