Artikel

Beast Mode Activated! Door Pieter van der Plas

Soms zie ik opvallende dingen gebeuren in de gym. Soms hele kleine ogenschijnlijk onschuldige dingen. Bijvoorbeeld mensen die gapen of geeuwen tijdens hun training. Misschien heb je er zelf ook weleens last van. Best logisch zou je zeggen, na een dag hard werken of na een zwaar weekend. Maar ik heb nog nooit iemand zien gapen tijdens het hardlopen. Zelfs al zou ik een week niet slapen, dan nog gaap ik niet tijdens het hardlopen. Waarom zie ik dit dan wel bij veel mensen in de gym?

Soms zie ik opvallende dingen gebeuren in de gym. Soms hele kleine ogenschijnlijk onschuldige dingen. Bijvoorbeeld mensen die gapen of geeuwen tijdens hun training. Misschien heb je er zelf ook weleens last van. Best logisch zou je zeggen, na een dag hard werken of na een zwaar weekend. Maar ik heb nog nooit iemand zien gapen tijdens het hardlopen. Zelfs al zou ik een week niet slapen, dan nog gaap ik niet tijdens het hardlopen. Waarom zie ik dit dan wel bij veel mensen in de gym?

Het antwoord is simpel. Men traint niet intensief. Zonder er een wetenschappelijke studie van te maken, maar gapen doe je alleen als je een rustige hartslag hebt. Met andere woorden, als je gaapt is je hartslag laag en dat kan alleen als je je niet inspant. En training zou inspanning moeten zijn dus zou je hartslag hoog moeten zijn. Zo wordt er meer bloed rondgepompt en meer zuurstof en voedingsstoffen naar de spieren getransporteerd. En dus een betere pomp! Eigenlijk is hardlopen een hele simpele manier om intensief te sporten. Je begint te rennen, verstand op nul, je hartslag gaat automatisch omhoog en calorieën verbranden als sneeuw voor de zon! En na een half uur of een uur stop je.

Bij krachttraining is dit helemaal niet zo simpel. Maar wel minstens net zo belangrijk! Zeker als je spiermassa wil aankomen en vet kwijt wil raken!

In de gym is een gevaar aanwezig, die er bij andere sporten nauwelijks of helemaal niet is. Afleiding! Na elke set weer als je de gewichten teruglegt is er het gevaar van afleiding! Je sportschoolmatties met hun verhalen, dames in yoga-pants, spiegels om te checken of je aderen al zichtbaar zijn, televisies, je telefoon. En daarnaast moet je nog je schijven wisselen! Ehhh….wat was de ideale rusttijd tussen sets, voor spiergroei ook alweer? 30 tot 60 seconden ja…Dus als je je borst en biceps traint, en je doet 4 oefeningen van 4 sets per spiergroep, dan zijn er in totaal dus 32 momenten om afgeleid te worden! Als je dan per keer een half minuutje langer rust houd dan gepland, dan loopt je training al uit met 16 minuten! Tel dit op bij de bedoelde rusttijd en dan heb je dus de helft van je training… niet getraind. Oops!

Tijd om de intensiteit op te voeren dus! Hieronder enkele tips.

Klok je rusttijden. Zeker in het begin, om zo het juiste ritme te ervaren. In de korte rusttijd (30 tot 60 seconden) heb je net genoeg tijd om schijven te wisselen en een paar slokken water te nemen.

Neem voor of na het trainen de tijd om met bekenden uitgebreid te praten. Als je hard traint zal een ieder begrijpen als je zegt, “ik spreek je na de training”.

Blijf gefocused op de te trainen spier en de uitvoering, tot de laatste set aan toe. TIP, doe je favoriete oefeningen als laatst. Ervaring leert dat je met je favoriete oefeningen makkelijker gefocused blijft, dan met “minder fijne” oefeningen. Zeker wanneer je vermoeid bent.

Neem een pre-workout supplement. Zeker na een lange vermoeiende dag geeft dit een boost, verhoogt het je hartslag en bevorderd het je concentratie en focus.

Zodra je aan je workout begint, is beast-mode ACTIVATED!

Pieter
Get motivated, stay motivated

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op