Artikel

Creatine en alcohol maken de spieren dorstig

man met creatine

Een felblauwe spijkerbroek op een witte bank, spaghetti bolognese koken met een witte blouse aan of een Mentosje met cola; sommige dingen kun je beter niet met elkaar combineren. En dat geldt ook voor creatine en alcohol; a no-go combination. Waarom? Dat lees je hieronder.

Krachtniveau

Creatine is een ideaal sportsupplement voor bij explosieve krachtinspanningen. Neem je geregeld een dosis creatine in voordat je het krachthonk in de sportschool betreedt, dan zul je zien dat je op den duur net iets meer herhalingen kunt maken. Je krachtniveau krijgt dus een extra zetje, creatine ondersteunt namelijk sterkere spieren en zorgt voor meer kracht bij explosieve krachtinspanningen.

Het gunstige effect van Creatine wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 gram.

Alcohol en trainen?

Streef je naar dat ultieme afgetrainde body, dan is het nuttigen van alcohol sowieso een beetje omstreden. De één zweert de borrel voorgoed af, de andere fitnessgoeroe zegt dat een glaasje zo nu en dan niet per se kwaad kan. Ben je geen professioneel bodybuilder en heb je binnen nu en een week geen belangrijke wedstrijden op je planning staan, dan zou je best kunnen overwegen om een glaasje te nuttigen. Gebruik je daar dan echter creatine bij, dan is het verstandig je keuze nogmaals te overwegen.

Dorstige spieren

Vanaf het moment dat je die goudgele pretcilinder aan je lippen zet, of een glaasje vino achterover tikt, heeft je lever al zijn manschappen nodig om de alcohol in je lichaam af te breken. Op dat moment worden andere lichamelijke processen in je spijsvertering tijdelijk on hold gezet. Alcoholinname verlaagt de aanmaak van testosteron dat doorgaans de eiwitsynthese in de spieren ondersteunt. Ook maakt je lichaam extra cortisol aan een stresshormoon, dat een negatieve invloed heeft op je spieropbouw. De grootste boosdoener is echter het vochtpeil dat door inname van drank drastisch daalt. Een bijzondere contradictie: hoe meer je drinkt, hoe meer je lijf uitdroogt. Je spieren hebben voldoende vocht nodig om goed te kunnen herstellen. Wanneer alcohol vocht uit je lichaam onttrekt, blijven je spieren dus dorstig. Dat maakt drank nu niet de perfecte motor voor dat goddelijke lijf.

Het recept voor een goed feestje

Nu hebben we eigenlijk al in het kort beschreven waarom alcohol en trainen geen geweldige combinatie is: het staat je progressie in de weg. Dat betekent natuurlijk niet dat je direct als een monnik moet leven wanneer je vaak aan krachttraining doet. Het duurt alleen langer voordat je resultaat boekt. Dat geldt ook voor creatine x alcohol, alleen doet deze combinatie er nog een schepje bovenop. Creatine zorgt er namelijk voor dat je lichaam meer vocht vasthoudt. Alcohol doet – zoals hierboven beschreven – juist precies het tegengestelde: dat onttrekt vocht aan het lichaam. Wanneer je ’s ochtends een paar creatinepillen achterover klapt en er die avond op een feestje nog een flink aantal glazen alcohol doorheen spoelt, is de kans dus groot dat de creatine

a) helemaal niet werkt
b) je last krijgt van ernstige krampen.

Ben je dus net met een kuurtje creatine begonnen, laat de drank dan liever links liggen. Heb je echter toch een fuifje op de plannin:
neem dan op de dag dat je gaat drinken en de dag erna geen creatinepillen in en wissel elk drankje af met twee glazen water.
Zo voorkom je ernstige kramp, belast je je lever minder en houdt je jouw sportieve prestaties nog enigszins in het gareel.
En daar doen we het tenslotte voor!

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op