Artikel

Afvallen met een eiwitrijk dieet

Afvallen met een Eiwitrijk dieet. Helpt eiwitrijk eten je om af te vallen? Wij leggen het jou uit! Er zijn veel verschillende motivaties te bedenken waarom je zou willen afslanken, bijvoorbeeld omdat je kleding niet meer past, je er fitter uit wilt zien, of simpelweg omdat je een gezonde(re) levensstijl wilt hanteren. Om gewicht te verliezen, is het nodig een combinatie van een gezonde voeding en voldoende beweging te hanteren. Het afslanken begint daarom ook vaak met het kiezen van het juiste dieet wat bij je past en effectief is.

Helpt eiwitrijk eten je om af te vallen?

Indien je wilt beginnen metafvallen zijn er veel dieet soorten waaruit je kan kiezen. Een aantal methodes springen er uit, bijvoorbeeld afslanken met een eiwitrijk dieet. Je komt het steeds vaker tegen in tijdschriften en blogs, maar het principe is voor sommige nog onduidelijk. In dit artikel gaan wij dieper in op het eiwitrijke dieet en alles wat erbij komt kijken. Bij Bodylab streven wij ernaar om jou zo goed mogelijk te informeren zodat jij makkelijker, sneller en efficiënter jouw doelen kan bereiken.

Wat is een eiwitdieet?

Het woord zegt het al, het is een dieet waarvan de basis eiwitten zijn. Om gezond, fit en slank te blijven heeft het lichaam voldoende bouwstenen nodig. Deze bouwstenen bestaan onder andere uit vezels, vitamines, mineralen en natuurlijk eiwitten. Deze eiwitten zijn niet enkel afkomstig uit eieren, maar ook uit zuivelproducten, vlees, vis etc. Een andere benaming voor een eiwitrijk dieet kan ook wel een proteïne dieet worden genoemd. Deze twee diëten worden vaak met elkaar verward, maar komen op hetzelfde neer. Zodra je gaat beginnen met een eiwitrijk dieet, ben je er gericht op om meer eiwitten te nuttigen in vergelijking met een regulier eetpatroon.

Waarom helpt een eiwitdieet om af te vallen?

Indien je veel calorieën tot je neemt en weinig beweegt of sport, zal je lichaamsgewicht toenemen. De basisregel van een goed dieet is daarom ook om minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. Vooral in het begin van een eiwitrijk dieet zal je een aantal maaltijden gaan vervangen door eiwitrijke voeding, waar maaltijd vervangers een onderdeel kunnen vormen. Daarnaast zijn eiwitrepen ook mooie alternatieven voor tussendoortjes. Een eiwitrijk dieet kan jou helpen met het bereiken van jou streefgewicht. Tegenwoordig wordt een eiwitdieet al een stuk makkelijker gemaakt door de vele eiwitrijke producten die op de markt zijn.

Daarnaast speelt ketose ook een hele belangrijke rol bij een eiwitdieet. Koolhydraten en eiwitten leveren beide per gram circa 4 kcal. Een verminderde calorieën inname is belangrijk bij een dieet waar afvallen het hoofddoel is, daarom denk je misschien waarom overgaan op meer eiwitten? Maar de bron van deze energie kan wel degelijk invloed hebben op hongergevoel en verzadiging.

Over het algemeen haal je je energie uit koolhydraten. Bij een eiwitrijk dieet krijg je minder koolhydraten binnen dan normaal. Je lichaam zal daarom op zoek gaan naar een andere energiebron, namelijk lichaamsvet. Je lichaam zal voornamelijk zijn energie halen uit vet waardoor de vetverbranding sneller en efficiënter wordt. Dit zal jou helpen om sneller jouw doelen te bereiken. Het is daarom dus ook zeer belangrijk dat je tijdens het dieet zo min mogelijk koolhydraten consumeert.

Krijg je last van een hongergevoel tijdens een eiwitdieet?

Eiwitten zorgen voor een meer verzadigend gevoel dan bijvoorbeeld suikers en koolhydraten. Dit draagt eraan bij dat je gedurende de dag een gevuld en verzadigd gevoel houdt. Een andere bijkomende bonus van een eiwitrijk dieet is dat door het minder trek hebben gedurende de dag, je ook minder kwetsbaar bent om tussendoor te snoepen of om je te laten verleiden door een lekkere snack.

Welke eiwitshakes of eiwitrepen kan ik tijdens een eiwitdieet gebruiken?

Tijdens een eiwitdieet is het natuurlijk de bedoeling dat je voornamelijk eiwitrijke recepten gebruikt om je dieet op te stellen. Maar veel mensen vinden het moeilijk, tijdrovend of saai om continue hartige eiwitrijke maaltijden of snacks te maken en/of nuttigen. Eiwitrijke producten & supplementen zijn dan een handige uitkomst.

Belangrijke, speciaal samengestelde eiwitrijke producten kunnen zijn:
- Whey Eiwitshakes, zoals bijvoorbeeld de Bodylab24 Whey Protein Isolaat met maar liefst 91% eiwitten.
- Caseine Eiwitshakes, zoals bijvoorbeeld de Bodylab24 Casein Micellar met een eiwit gehalte van 81%. Deze shake geeft je langer een vol en verzadigd gevoel.
- Eiwitrepen : Een populaire eiwitreep is de Bodylab24 Protein bar. Deze proteinbar is suikerarm met maar 2.5 gram suiker per reep en met maar liefst 27,3 gram proteïne per reep.
- Eiwitsnacks: Dit kan verschillen van Protein Pralines tot Protein Wafers, deze snacks zullen jou zeker helpen om op een lekker en verantwoorde manier door het eiwitdieet te komen.

Kan ik met behulp van een paleo dieet afvallen?

Het paleo dieet is ook steeds meer in opkomst, en neemt je eigenlijk mee terug naar het stenentijdperk. In deze periode bestond het eten vrijwel enkel uit vlees, vis, groente, noten en fruit. Alle producten waren natuurlijk en vrij van toevoegingen en rijk aan eiwitten. Onverzadigde vetten, toegevoegde suikers en geur-kleur –en smaakstoffen waren er niet. Het dieet betreft een eiwitrijk dieet omdat vlees en vis rijk zijn aan natuurlijke eiwitten. Indien je wilt afslanken middels een eiwitrijk dieet, is het wellicht interessant om eens naar het paleo dieet te kijken.

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op