Artikel

Amino’s en Whey… why??? Door Pieter!

Waarom zou ik aminozuren nemen als ik al een eiwit shake neem? Dat is toch eigenlijk hetzelfde? Die vraag hoor ik vaker. Hieronder zal ik hier antwoord op geven zodat je deze supplementen optimaal kan inzetten om meer spiermassa te winnen!

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn voedingsstoffen, net als koolhydraten en vetten. Ze leveren calorieën voor energie en aminozuren als bouwstenen voor een eiwit. Ons lichaam bestaat uit cellen. Al deze cellen bestaan uit eiwitten (organen, spieren, botten, huid enz. ). Deze cellen vernieuwen zich steeds en hier heeft het lichaam nieuwe eiwitten voor nodig. Die nieuwe eiwitten worden gevormd uit beschikbare aminozuren.

Wat zijn aminozuren?

Dit zijn de bouwstenen in eiwitten. Zowel in eiwitten in voeding als in eiwitten van lichaamscellen. We kennen verschillende aminozuren. Sommigen kan je lichaam zelf aanmaken (niet-essentiële) en een aantal niet. Deze moet je binnen krijgen via je voeding of suppletie (essentiële aminozuren). Door voldoende eiwitten te eten of te drinken, willen we het lichaam voorzien van voldoende aminozuren. Beperk je ook niet tot 1 eiwitbron, om zo de kans op tekorten van bepaalde aminozuren te verkleinen. Krachtsporters gebruiken tegenwoordig vaak aminozuur supplementen.

Klinkt als hetzelfde. Dus dan maakt het niet uit of ik kies voor een eiwitshake of aminozuren? Toch wel! De aminozuren in eiwitshakes vormen nog ketens. Deze ketens dienen eerst afgebroken te worden tot losse aminozuren, voordat ze opgenomen worden.

De aminozuur supplementen daarentegen, vormen geen ketens meer. Aangenomen wordt dat ze hierdoor sneller beschikbaar zijn. Dit is met name belangrijk tijdens of rond je workout. Je wilt dan een supplement wat zeer snel wordt opgenomen, de spieropbouw ondersteunt en bijdraagt tot de instandhouding van spiermassa . Met name de BCAA’s ( Branched Chain Amino Acids) worden vaak hiervoor gebruikt. Deze worden door veel krachtsporters gezien als de 3 belangrijkste aminozuren.

Hoe kan ik beide supplementen dan het best combineren?

Neem een eiwitshake als vervanger of aanvulling op een normale maaltijd. Dit kan op elk moment van de dag, wanneer je behoefte hebt aan extra eiwitten. Een eiwitshake geeft vaak een voller gevoel dan een amino supplement. Zo voorkom je dat je op zoek gaat naar een ongezonde snack ;)
Kies vlak voor, tijdens en na je training voor BCAA’s. Eventueel na het trainen gecombineerd met een compleet aminozuur supplement of eiwitshake. Vergeet dan ook niet wat snelle suikers om je energie aan te vullen. Exacte doseringen per dag kan per persoon sterk verschillen. Dit is o.a. afhankelijk van je lichaamsbouw, je dieet en hoe intensief je trainingsschema eruit ziet. Persoonlijk zie ik aminozuren tijdens en rond mijn workout als een MUST en de rest van de dag als een aanvulling op mijn vaste voeding. Voor wat spierafbraak betreft, beter voorkomen dan genezen ;)

Follow me on instagram:@vanderplaspieter
Get motivated, stay motivated!

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op