Artikel

Maak je workout effectiever!

Banner Pieter

Iedereen in de gym heeft wel bepaalde spieren die hij wil verbeteren, de zwakke punten. Misschien train je voor grotere borstspieren of wil je alleen de bovenkant van je borst vergroten. Maar hoe zwaar en hoe lang je ook traint, het resultaat blijft achter. Pre-exhaustion kan jou helpen om de spiergroep te dwingen tot spiergroei.

Gymtalk door Pieter van der Plas

Wat is Pre-exhaustion?

Pre-exhaustion is een trainingsmethode voor meer spiergroei. Hierbij wordt de gewenste spiergroep belast met 1 of 2 isolatie-oefeningen (oefeningen waarbij 1 spiergroep word belast). Om vervolgens met vermoeide spieren te beginnen aan compound oefeningen (oefeningen waarbij meerdere spiergroepen zijn betrokken).

Het effect van Pre-exhaustion

Het effect is dat de oefening zwaarder aanvoelt op de gewenste spiergroep omdat deze al zijn voorvermoeid. We nemen als voorbeeld de lat pulldown. Vaak gaan bij zware gewichten de biceps hierbij verzuren. Door te beginnen met de straight arm pulldown vermoei je je lats (vleugels) al voor, zonder dat je je biceps gebruikt. Doe vervolgens de lat pulldown en je zal je lats beter en eerder voelen branden.

Voorbeelden van oefeningen die je kan gebruiken:

Conclusie

p>De volgende keer dat je de gym in loopt en je je zwakke punten wil gaan aanpakken, probeer dan pre-exhaustion. Begin je training met 1 of 2 isolerende oefeningen en doe vervolgens 2 of 3 compound oefeningen. Hou de intensiteit hoog en een goede techniek.

Train smart and train hard

Pieter

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op