Artikel

Buiten sporten

vrouw in groen park

De temperatuur stijgt weer, de avonden zijn zwoel en warm, tijd voor de barbecue en een ongelofelijke hoeveelheid alcohol! Toch? Of besteedt jij nét als een groot deel van de sporters de avonden wat actiever. Ga je in de avonduren liever sporten? De gym is altijd een uitkomst, alleen tsja, écht bruin zal je daar nooit van worden. Zoals het alom bekende spreekwoord zegt: ‘The world is your playground!’. De gym is dé plek om te trainen voor je zomerlichaam, alleen er is nooit gezegd dat je in de zomer óók in de gym moet staan om dat zomerlichaam te behouden. Één zomerlichaam is lastig om te halen, tóch kost het veel minder energie om deze te behouden! Om je zomerlichaam te behouden heb je in theorie maar 2 dingen nodig. Een goed vol te houden eetschema en drie maal per weer genoeg spierprikkels voor de aanmaak van het groeihormoon HGH. HGH zou je in theorie zelfs al kunnen prikkelen door simpelweg 3x10 Pushups en 3x15 Bodyweight squats te maken, dus waarom gebruik je de natuur niet als jou buitengym om jou zomerlichaam te behouden?

Om je zomerlichaam te behouden heb je in theorie maar 2 dingen nodig. Een goed vol te houden eetschema en drie maal per weer genoeg spierprikkels voor de aanmaak van het groeihormoon HGH. HGH zou je in theorie zelfs al kunnen prikkelen door simpelweg 3x10 Pushups en 3x15 Bodyweight squats te maken, dus waarom gebruik je de natuur niet als jou buitengym om jou zomerlichaam te behouden?

Een paar simpele trainingstips voor trainen in jouw buitengym:

Hardlopen

Hardlopen is natuurlijk de beste manier om buiten te trainen! Al is een duurloop niet altijd even praktisch voor je muscle gains.

Tip #1: Gebruik felle intervallen met sprinten en wandelen voor die prikkeling van je beenspieren.
Tip #2: Pak een stevige rugzak in met iets wat véél weegt! Extra gewicht betekend meer kracht uit je beenspieren!
Tip #3: Duinen en/of verhogingen? Intervaltraining tot de max!

Bankjes

Niet helemaal puur natuur, tóch prettig! Bankjes kunnen je beste trainingspartner zijn in de buitenlucht met eindeloze creatieve opties. Denk bijvoorbeeld eens aan: Decline Push-ups, Step Ups, Jump Sqauts, Burpees Bench Jumps of (Verzwaarde) Triceps Dips!

Bomen

Nee, we zijn geen tree huggers, maar tree pullers! Pullups aan de takken van stevige bomen zijn natuurlijk nét zo effectief als in de gym. Test de tak wel even voordat je de eerste set doet, ok?

Stenen/Keien/Boomstammen

Natuurlijk, de barbells in de gym houden makkelijk vast en zorgen ervoor dat je maximale gewichten kan pakken. Tóch geeft het optillen van een ongemakkelijk zware steen na vier keer proberen exact hetzelfde gevoel als die Deadlift PR! Hoe ongemakkelijker hoe beter! Én wat dat je van grote stenen oppakken en die zo ver weg gooien als dat je maar kan? Maak een diepe squat en gooi daarna die steen zo ver mogelijk weg. Kracht én explosiviteit in één.

De natuur biedt véél meer trainingsmogelijkheden dan dat je zou denken, wees creatief en bedenk een training ‘on the go’. Ga op avontuur, ga op onderzoek uit, want misschien kom je er nog achter dat buiten trainen nog niet eens zo héél slecht is voor je gains.

Rick van Oudgaarden Fysiotherapeut & Personal Trainer

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op