Artikel

Snel droogtrainen met de mini-cut

man in ringen

De betekenis van de begrippen bulken en cutten zijn bij de meeste krachtsporters wel bekend. Periodes van spiermassa bouwen (bulken) worden afgewisseld met periodes van droogtrainen (cutten) om zo tot het uiteindelijke doel te komen: een gespierd lichaam met weinig lichaamsvet. Waar voorheen vaak werd gekozen voor langere massa- en droogtrainfases, zien we dat steeds meer sporters kiezen voor de zogenaamde mini-cut, ofwel recomp. In dit artikel gaan wij in op wat een mini-cut is, belichten wij de voordelen en vertellen we jou waar jij op moet letten.

Wat is een mini-cut en wat zijn de mogelijke voordelen?

Wat is een cut?

Tijdens een gebruikelijke, traditionele cut probeert een sporter zijn of haar vetpercentage te verminderen, en in dit proces zo weinig mogelijk spiermassa te verliezen. Vaak vindt dit plaats over een periode van langer dan zes weken. Dit is een uitdaging, en om dit te bereiken moeten er dagelijks minder calorieën gegeten worden dan er worden verbrand. Om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk vet wordt verbrand en zo weinig mogelijk spiermassa verloren gaat tijdens deze periode, is het belangrijk dat het dagelijkse tekort aan calorieën niet té groot is. De richtlijn hierbij is 200 tot 500 calorieën beneden je onderhoud

Wat is een mini-cut?

Bij een mini-cut ligt het net even wat anders. Zoals de naam al onthult, is de mini-cut een kortdurende variant op de normale cutting- ofwel droogtrainfase. Over de precieze termijn bestaat, zo als zo vaak het geval is binnen de krachtsport, geen gouden regel. Over het algemeen wordt bij een mini-cut een periode van drie tot zes weken aangehouden, waarna weer snel een nieuwe massafase begint. Maar wat is nou het nut van zo’n korte droogtrainfase?

Snel droog
Zoals gezegd duurt een mini-cut meestal niet langer dan zes weken. Dit betekent dat het een perfect hulpmiddel is voor diegenen die, om wat voor reden dan ook, op korte termijn minder lichaamsvet willen hebben. Ben je een wedstrijdatleet die het podium gaat betreden, dan heb je aan een mini-cut waarschijnlijk niet voldoende. Maar wil je werken aan je six-pack voor de zomer, of er voor dat zwembadfeestje over zes weken droger uitzien? Dan is een mini-cut wat voor jou.

Intensieve aanpak
Een tweede, en misschien wel het grootste voordeel van een mini-cut heeft te maken met het aantal calorieën dat je eet. Tijdens een lange cuttingfase wordt gekozen voor een dagelijks calorietekort van 200 tot 500. Dit betekent dat je iedere dag 200 tot 500 calorieën minder eet dan je verbrandt. Hierdoor val je af.

Doordat een mini-cut echter korter duurt, kan een groter calorietekort worden gehanteerd, zonder dat dit ten koste gaat van je zuurverdiende spiermassa. Als gevolg hiervan verlies je per week gemiddeld meer vet dan tijdens een langdurigere cut. Door tijdens je mini-cut dagelijks 500 tot 800 calorieën minder te eten dan je calorisch onderhoud, verbrand je razendsnel vet en benut je je tijd dus optimaal.

Tip: Het eten van voldoende eiwitten is van groot belang. Dit geldt in het bijzonder tijdens het droogtrainen. Om de dagelijkse aanbevolen 1,5 tot 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te bereiken, kiezen steeds meer atleten voor sportvoeding. Whey Protein van Bodylab24 is vanwege haar hoogwaardige samenstelling een ware favoriet.

Snel weer bulken
In tegenstelling tot de traditionele cuttingperiodes, die vaak maanden kunnen duren, leidt een mini-cut ertoe dat je snel weer kan overstappen op je volgende bulkfase. En zoals je weet is de bulkfase de fase waar je daadwerkelijk spiermassa en -kracht opbouwt. Hoe minder tijd je dus hoeft te besteden aan het droogtrainen, hoe eerder je weer vooruitgang kunt boeken op het gebied van kracht en massa. En wie wil dat nou niet?

Tot slot:

We hebben gezien dat de mini-cut steeds vaker wordt gezien als effectief alternatief op de langere droogtrainfases. Doordat een mini-cut zo kort duurt, kan gekozen worden voor een groter calorietekort dan bij een langere cut het geval is. Als gevolg hiervan verbrand je relatief razendsnel vet en verbeter je je lichaamssamenstelling binnen no-time. Zorg er wel voor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, en jij kunt je snel weer gaan richten op je volgende bulkfase. Op deze manier kom jij steeds dichter bij je doelen.

Veel succes!

Ontvang 10% welkomstkorting!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en mis geen aanbiedingen meer.

Ik wil graag regelmatig per e-mail en post op de hoogte worden gehouden van actuele trends, aanbiedingen en waardebonnen van bodylab.nl. Je kunt je te allen tijde afmelden via de uitschrijflink in elke e-mail of via info@bodylab.nl. Met mijn registratie ga ik akkoord met de ALV en het Privacybeleid.

Of volg ons op